En älskvärd dårskap och hybris

NÖJE

TEL AVIV. En amerikansk version av Eurovision song contest är en enorm utmaning.
Ren och skär hybris.
Men om satsningen lyckas blir det tv-historia.

Frågan är varför det inte har skett förr.

Planerna för att exportera tävlingen och göra den mer global har funnits länge.

Den asiatiska versionen verkar ligga på is, men att erövra USA är större.

Det är fortfarande världens största marknad för musik och tv.

Hur ska det gå till? Ska exempelvis alla 50 stater representeras i olika kval med en final i Los Angeles eller New York? Hur många avsnitt ska produceras? Hur många bidrag ska vara med?

Det finns cirka tusen frågor men bara två svävande svar:

Musiktävlingen med arbetsnamnet American song contest ska förhoppningsvis ha premiär 2021 eller 2022 och vara i ”en säsong”.

Eurovision song contest är ett unikt fenomen, världens största nöjesprogram om musik.

Att introducera konceptet till ett land som är världsledande på just underhållning,show och pop kan tyckas självklart.

Men frågan är om den kultur som EBU baserar ESC på går att importera till USA utan att tävlingen förändras i grunden.

Sändningarna måste genast hålla minst samma klass som när ESC arrangerades i Stockholm 2016. Allt annat blir töntigt, banalt och pinsamt med tanke på utbudet och kvaliteten på andra sidan Atlanten.

Det kommer, precis som initiativtagarna säger under dagens presskonferens, att bli något helt annat.

Och succén är inte direkt given.

Den amerikanska marknaden har helt andra regler och krav. Public service har en blygsam status och roll. Pengar, eller bristen på dem, kommer att styra innehållet ännu mer.

Det är inte lätt att ta plats och utmana de största lekprogrammen och sportevenemangen i USA, i så fall hade någon annan gjort det i stor skala för länge sedan.

Men samtidigt öppnar en amerikansk version för helt andra stjärnor, låtskrivare, okända talanger och etablerade namn än vad som brukar synas i ESC.

Publiken kommer antagligen inte behöva sitta och fråga ”vem är det där?” exakt lika många gånger under sändningarna.

Kravet på att själva musiken måste vara starkare och bättre är naturligtvis det viktigaste. Annars kan allting bli ett väldigt kort ”howdy”.

Det finns säkert mer än 99 problem som måste lösas för att ett American song contest ska fungera, men den älskvärda dårskapen är inte ett av dem.

Om American song contest blir lika stort i USA som ESC är i Europa kommer kartan för musik- och tv-underhållning att behöva ritas om och byta hårddisk.

Utan hybris kommer man ingenstans.

avMarkus Larsson

ARTIKELN HANDLAR OM