Instagrambarnen slår tillbaka mot de vuxna

Gwyneth Paltrows dotter talar för en hel generation

Foto: COLOURBOX
Barn är bra viral valuta. Av världens tjugo mest lajkade inlägg på Instagram innehåller hälften barn.
KOLUMNISTER

Det har gått ett par veckor sedan skådespelerskan Gwyneth Paltrow publicerade en bild på Instagram på sig själv och dottern Apple i en skidlift.

I kommentarsfältet stod strax att läsa: ”Mamma, vi har pratat om det här. Du får inte posta något utan mitt samtycke”.

Paltrow, som har 5,4 miljoner följare, svarade på dotterns kommentar: ”Man ser ju inte ens ditt ansikte!”.

Apple, 14, hade hjälm och skidglasögon på bilden, men det var inte direkt svårt att räkna ut vem munnen och näsan tillhörde.

En helt vanlig dialog mellan förälder och barn alltså, bara med omvända roller. Efter ett tag försvann dotterns kommentar. Bilden ligger kvar på Instagram. Och debatten var i full gång.

Sharenting, som fenomenet med föräldrar som delar bilder på sina barn på sociala medier kommit att kallas, är en het potatis sedan några år. De första barnen som levt hela sina liv exponerade på sociala medier har kommit upp i tonåren och fått en egen röst. Det är en generation vars nätnärvaro ofta börjat redan före födseln, med föräldrarnas obligatoriska uppladdning av ett ultraljudsfoto, följt av en skrynklig nyfödingbild i landstingets lakan och på den vägen fortsätter det.

Enligt en studie utförd av Storbritanniens barnombudsman har en genomsnittlig brittisk trettonåring förekommit på 1 300 bilder och videor i sina föräldrars flöden. Det är förstås mumma för företagen som lever på att rikta annonser på exempelvis Facebook. Vad det innebär för framtida arbetsgivare, identitetshackare eller nätpedofiler är inte svårt att föreställa sig – men uppenbarligen ganska lätt att tänka bort – för de barn som växer upp med hela familjealbumet online.

Barn är nämligen väldigt bra viral valuta. Av världens tjugo mest lajkade inlägg på Instagram innehåller hälften barn, mest Cristiano Ronaldos och Kylie Jenners. På artonde plats hittar vi Beyoncés gravidbild från två år sedan, då hon berättade att hon väntade tvillingar. Bland mer okända jättehits – låt oss kalla dem sociala mediers one hit wonders – återfinns videor på barn i känslomässigt laddade situationer. Du har också myst åt klipp på ettåringar som får på sig en hörapparat och för första gången hör föräldrarnas röst, åt flickan som fick en kattunge och började gråta ohejdat eller åt pojken som inte visste vart han skulle ta vägen när det mjuka paketet visade sig vara en fotbollströja från favoritlaget.

På andra sidan mobiltelefonen står en förälder som tryckt på rec i hopp om att gåvan ska alstra just denna reaktion och bli riktigt bra digitalt content. Det är en empatistörning som vi alla manat fram gemensamt.

Instagrambarnen växer upp och många frågar de vuxna vad de håller på med. Flera fall av nymyndiga som stämmer sina föräldrar för det intima exploaterandet på sociala medier har observerats runt om i världen, men juridiken är snårig och dåligt rustad att hantera frågan.

Det är som hela samtidens sensmoral i en och samma skrud. Tonåringarna som uppgivet tittar på vuxenvärlden, skakar på huvudet, och börjar den otacksamma uppgiften att städa upp skräp från tidigare generationer.


Integritet

  • Integritet avser, enligt Wikipedia, ”rätten för varje människa att få sin egenart och inre sfär respekterad och inte utsättas för störande ingrepp”. Rätten till integritet kan avse personlig integritet eller fysisk integritet.

Ägg

  • Det mest lajkade inlägget någonsin på Instagram är en bild på ett ägg som till dags dato har strax över 53 miljoner lajks. Här kan man förstås argumentera för ofödda kycklingars rätt till en privat sfär. Vi kanske får anledning att återkomma i ämnet.

Sociala medier gör oss dummare 00:36

avJohanna Frändén

ARTIKELN HANDLAR OM