Var tredje bilreparation fick anmärkning

Publicerad 2018-04-17

En av tre reparationer fick anmärkning i en kontroll av bilverkstäder som gjorts av Trafikförsäkringsföreningen. Totalt granskades 1 300 reparationer. Arkivbild.

En tredjedel av reparationerna fick anmärkningar i en kontroll av bilverkstäder som gjorts på uppdrag av försäkringsbranschen.

– Det är inget vi kan acceptera, säger Anders Edvardsson, projektledare på Trafikförsäkringsföreningen.

Granskningen omfattade 1 300 reparationer på nästan 80 större bilverkstäder under förra året. 34 procent fick minst en anmärkning. Det är ett något bättre resultat än i motsvarande kontroll de senaste åren, men ändå inte bra.

Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har som mål att varje verkstad ska få anmärkning på högst tio procent av reparationerna. Det klarade bara fem av de granskade verkstäderna förra året.

”Mycket slarv”

– Det handlar mycket om slarv, säger Anders Edvardsson på TFF.

– Man har inte en tillräckligt bra avsyning av den reparation man gjort, alltså självkontroll, säger Edvardsson och efterlyser en mera noggrann inställning i branschen.

Kontrollen har gjorts på större verkstäder över hela landet.

– Det finns inget skäl tro att resultatet skulle bli särskilt annorlunda med ett annat urval, säger Anders Edvardsson och hänvisar till kontroller som gjorts av olika intressenter under årens lopp.

Kräver åtgärder

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen, anser inte att branschen gör tillräckligt för att komma till rätta med bristerna.

– Det är tydligt att åtgärder krävs, och konstigt att branschen inte arbetar mer med att bättra på sitt förtroende. För konsumenterna innebär verkstadsfusk och dolda fel stora kostnader, säger han i ett pressmeddelande.

Fakta: Så gör du om du drabbats:

  • Klaga först till verkstaden, förklara vad du inte är nöjd med.
  • Skicka en skriftlig reklamation. Konsumenttjänstlagen gäller.
  • Kräv ersättning för extra resor till och från verkstaden, samt andra kostnader som har orsakats av fel i tjänsten.

Källa: Motormännen

Fakta: Kontroll av bilverkstäder

1 300 reparationer på nästan 80 verkstäder granskades 2017. Var tredje, 34 procent, fick minst en anmärkning.

I en motsvarande kontroll av 2 100 reparationer under åren 2014–16 fick nästan hälften någon anmärkning.

Kontrollen gäller reparationer av skador som anmälts till försäkringsbolag.

Punkterna som fick flest anmärkningar 2017:

  • Lackarbete
  • Montering av dörrar
  • Montering av stötfångare
  • Biltillverkarens reparationsanvisning har inte följts

Vissa verkstäder fick anmärkning på mer än 70 procent av reparationerna i kontrollen 2017.

Källa: Trafikförsäkringsföreningen

Följ ämnen i artikeln