Kia Sportage - en lågprisbomb

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-16

Vi sätter fyndstämpel på bilen

Nu har koreanerna lärt sig plattformsstrategin.

Bygg två bilar av samma grejor.

Nya Kia Sportage är en Hyundai Tucson i nya kläder.

Kia Sportage är tystlåten och behaglig, det är vilsamt stilla både från motor, däck och fartvind.

Så vilsamt tyst att man tror att hastighetsmätaren ljuger – åtminstone på slät asfalt.

Fjädringskomforten imponerar, nya Sportage har multilänkbakaxel med skruvfjäder, gasdämpare och en traditionell MacPherson-framvagn. Det ger både kördynamik och komfort.

Man sitter riktigt bra i framstolarna men baksätet är inte lika bekvämt, sittdynan är lite för låg. Men det är lätt att fälla och då får man en stor, plan lastyta.

Skulle det lastutrymmet inte räcka på längden kan även passagerarframstolen fällas.

Antisladd är standard

Nya Kia Sportage delar många komponenter med Hyundai Tucson – bland annat motor, 4WD-system och växellåda.

Till skillnad från Tuscon har dock Sportage både antispinn och antisladd som standard redan i basversionen.

Men varför Sportage saknar varje form av strålkastarrengöring känns svårförklarligt.

Nya Sportage tas in till Sverige med tre olika motorer; en diesel, en tvåliters bensinare och som toppmaskin en 2,7-liters sexa.

Och dessutom kommer även en budgetversion: med bara framhjulsdrift ihop med lilla bensinmotorn för runt 170 000 kronor.

Prisvärd – nu väntar vi på testet

En lågprisbomb, alltså. Fast den välutrustade V6-versionen för 232.900 kronor känns också riktigt prisvärd.

När Aftonbladet i höstas testade Hyundai Tucson gav vi bilen betyget fyra plus, mycket bra. Med tanke på utrustningen misstänker vi att Kias systerbil ska kunna matcha Tucson, men vi väntar med besked till efter ett ordentligt test.

KIA Sportage 2,7

Torbjörn Stålenhag (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln