Dieselförbud i flera tyska städer

Uppdaterad 2018-04-06 | Publicerad 2018-02-27

Tyskland har röstat ja till dieselförbud i flera tyska städer.

Nu är det klart - Tyskland röstade ja till dieselförbud i 18 olika städer.
Domen är ett kraftigt bakslag för den tyska regeringen och landets gigantiska bilindustri.

Tysklands högsta författningsdomstol i Leipzig går alltså på miljövännernas linje och ger klartecken för förbud mot äldre dieselbilar i tyska städer.

I praktiken handlar det om dieselmodeller som inte uppfyller EU:s gränskrav för utsläpp av kväveoxider (NOx) enligt regleringen Euro 6.

Gäller nu fler städer

Miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe har dragit delstater och städer inför rätta i ett försök att få dem att införa körförbud för dieselbilar som inte uppfyller kraven.

I Tyskland rullar nämligen över tio miljoner personbilar med dieselmotorer och bara i runda tal klarar en fjärdedel gränskraven. Det är för övrigt en sanning med modifikation eftersom oberoende tester visar att en majoritet av de nya modellerna, som uppges klara Euro 6, i praktisk körning inte ens är i närheten.

Tidigare domar har gett grönt ljus för körförbud i Düsseldorf och Stuttgart, där både Mercedes-Benz och Porsche har sina huvudkontor. Nu ska alltså ytterligare 16 tyska städer omfattas av förbudet.

Besluten har överklagats av delstaterna Baden-Württemberg och Nordrhein-Westfalen som på tisdagen alltså förlorade.

Påverkar nu handeln

Förbuden gäller äldre dieselbilar, men väntas påverka andrahandsvärdena för samtliga tolv miljoner dieseldrivna bilar på Europas största bilmarknad. Domen i Leipzig får ingen formell påverkan på ett svenskt beslut om miljözoner, men kommer sannolikt att elda på den redan heta dieseldebatten i Europa, där flera storstäder går på förbudslinjen.

– Det var kanske ett lite överraskande beslut även om man ser utvecklingen i flera europeiska länder där det har blivit både en juridisk och politisk fråga och det är därför vi går framåt med förslaget om miljözoner. Det är viktigt att kommunerna får ett verktyg för att möta kraven på förbättrad folkhälsa, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT.

Förutsägbarhet viktigt

I Sverige finns det enligt Transportstyrelsen nära 1,9 miljoner personbilar med dieselmotorer. 1,3 miljoner av dem uppfyller inte euro6. Även här handlar det för politikerna om hur den stora gruppen ska hanteras.

– Framför allt måste miljözonerna utformas på ett sätt som både ger tillgänglighet men som samtidigt sätter folkhälsan i förgrunden. Det är skälet till att vi inte tänker utgå från Transportstyrelsens förslag (bland annat att miljözoner kan införas redan 2020) utan det blir ett modifierat förslag, säger Eneroth som är ansvarig minister för frågan.

– Det är viktigt att det finns en förutsägbarhet för konsumenterna.

Stockholm stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) är den i Sverige som hårdast har drivit frågan om dieselförbud i vissa delar av Stockholm. Han välkomnar det tyska domstolsbeslutet.

"Det viktiga är att gränsvärdena (för) kväveoxid gäller och ska följas. För att minska antalet människor som dör i förtid på grund av dålig luft är det mycket betydelsefullt att de äldre dieselbilarna försvinner från gatorna" säger han i en kommentar.