Volvos tvärnit

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-10-05

Skrotar satsning på biogas trots succé för miljöbilar

GÖTEBORG

Volvos kovändning rörande biogasbilar väcker förvåning i Göteborg.

–Volvo måste ha ett bra skäl till det här, säger Göran Johansson (s), kommunstyrelsen ordförande.

Drar kunder "Det händer ofta att en kund går förbi hela taxikön och sätter sig hos mig, bara för att jag har en gasbil. De säger att de gör det för miljön", säger Peo Bringmar som kör en V70 gasbil. En modell som Volvo nu vill sluta tillverka för att man anser det olönsamt.

Kommunen köper i dag bara in miljöbilar. Hybridbilar, som går på el och bensin, bifuelbilar, som går på etanol eller bensin, och självklart gasbilar.

Både från Volvo och från andra tillverkare.

I Göteborgs kommun rullar 1 700 gasbilar.

Franskt samarbete

– Mercedes satsar stort, likaså Fiat och Opel. Fransmännen satsar snart ännu mer. Vi får samarbeta med dem i stället, säger Anders Roth, miljöchef på kommunens trafikkontor.

På Härlanda bilstation som kör för Taxi Göteborg är man lika förvånad över Volvos beslut. Bolaget har ökat sin flotta av gasbilar från sju till tio.

På elva år har Volvo inte lyckats sälja mer än 10000 biogasbilar.

Så när Volvo 2008 sjösätter nästa generation V70 och S60 blir det utan biogas.

I stället väljer man att satsa på etanolbilar.

Ett av problemen med biogasbilarna har varit bristen på tankställen.

I dag finns mindre än 70 gasmackar – i hela Sverige.

Inga löften från alliansen

Den avgående regeringen lovade strax före valet 150 miljoner kronor till nya tankställen. Några sådana löften har inte alliansen utfärdat.

Utbyggnad av gasmackarna kan stoppas

Läs också:

Eva Buskas, Anette Holmqvist, Lennart Kasvi

Följ ämnen i artikeln