Gardera med öppet köp

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-14

Dyra, trånga och dragiga – men ack så charmiga.

BMW och Audi vill vara med och leka i cabklassen.

Med tygsuffletter och frisk design tar de sig an lyxiga Volkswagen Eos.

I begynnelsen fanns bara Peugeot 307 CC. En cabriolet med en världsnyhet; fällbart plåttak, något som på senare år närmast blivit standard i branschen. Volkswagen toppade det hela för två somrar sedan när man erbjöd plåttak med glassollucka i Golf-baserade cabben Eos.

Men när BMW och Audi nu tar sig an lilla cabklassen är det åter till rötterna – med tygtak.Varför krångla till det när man kan göra det lätt?

Tygtak går snabbt att fälla, kan fällas i fart (upp till 30 km/tim i Audi och 50 knyck i BMW) och fungerar nästan lika bra året runt. Audi har valt den enklaste lösningen där taket vecklar ihop sig ovanpå bakdelen av bilen, på klassiskt elegant vis.

I BMW 1-cab öppnas bagageluckan och taket gömmer sig, klumpigare och mycket långsammare. A3 cab blir taklös på kvicka tio sekunder och att cabba upp tar 14 sekunder, medan BMW behöver dubbla tiden.

Taklucka också

Eos avancerade takkonstruktion tar 25 sekunder att fälla ner, alltså inte så långt ifrån BMW. Men varför Volkswagen har valt att öppningsbart glastak är för oss en gåta. Att man är ensam om det har nog en naturlig förklaring – det är fullkomligt onödigt. Dessutom är vindrufset och bullret obehagligt med takluckan öppen.

Vindrufs ska givetvis en cab bjuda på men det kan vara skönt att få kontroll över turbulensen i kupén. BMW har bäst koll på området och man åker riktigt behagligt med lagom drag i kalufsen.

Audi har nästan lika bra koll men bara om man använder vindavvisaren.

I Eos rör sig vindarna lite mer bångstyrigt även med vindavvisaren uppfälld, men det finns faktiskt ytterligare en liten vindavvisare som kan poppas upp ur vindruteramens ovansida. Fast nu börjar det kännas lite löjligt att åka runt med massa nät bara för att slippa vinddraget, det är ju ändå öppna bilar vi kör.

Följ ämnen i artikeln