Seat Ibiza Cupra

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-07-11

Snabb veteran – som inte är så rolig i längden.

Gammal kaross fylld med nya hästar.

Det kommer bara mer och mer. Effekt, alltså.

Seat Ibiza Cupra har numera hela 180 hästar.

Ibiza är långt ifrån en ny modell, senaste versionen är redan fyra år.

Designmässigt har Seat nu slagit in på en ny linje med modeller som Altea, Toledo och färska Leon.

Ibiza står snart på tur. Men till dess får vi nöja oss med ”gamla” karossen som istället fylls med hästkrafter.

Mer hästkraft

Redan 2004 kom Cupra med en 160 hästars dieselmotor, 180-hästars bensinvarianten som nu lanseras känns därför som allt annat än ny.

Till skillnad från förra toppmodellen FR byggs nya Cupra av Seat Sport som också gör tävlingsbilar åt Seat.

Skillnaden mellan FR och Cupra är förutom 30 hästar extra inte så stor.

Cupra är mjukare fjädrad men i övrigt är chassit hårdare – karossen kränger alltså inte så mycket.

Byggd för kurvor

Roligast är Cupra när vägen svänger. Styrningen är direkt, man känner tydligt när gränsen för framhjulens fäste är nådd.

Största problemet för oss i Sverige är att vi saknar de släta serpentinvägar där Cupran är så rolig att ratta.

På ojämnt underlag går bilen lite väl hårt för att det ska vara kul i längden.

Fakta/Seat Ibiza Cupra 1,8 20VT

Provkört.

Martin Ström (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln