Så slipper du skyhöga husbilsskatten

Uppdaterad 2018-07-18 | Publicerad 2018-07-17

Skatten på nya husbilar höjdes 1 juli i år.

Nya bonus-malus har mer än fördubblat fordonsskatten för många husbilsmodeller.
Men lugn – det går fortfarande att komma undan skattesmällen.

Husbilstrenden är lika het som den svenska sommaren 2018. Men frågan är om den nya fordonsskatten, som började gälla 1 juli, kommer att sänka temperaturen.

Bonus-malus-skatten gör det nämligen betydligt dyrare att äga en ny husbil jämfört med tidigare. För många modeller som inregistreras efter 1 juli mer än fördubblas fordonsskatten under de tre första åren.

Höjs – med 24 000 kronor

Till exempel höjs skatten för en husbil med 150 hästars motor, och som beräknas släppa ut 203 gram koldioxid per kilometer, från 5 900 kronor per år, till 13 786 kronor. På tre år landar skattehöjningen på 23 658 kronor.

Det finns dock sätt att slippa undan. Till exempel genom att köpa en begagnad husbil, eftersom bonus-malus bara gäller nya modeller.

– Det gör att marknaden kan styra mer mot begagnade bilar, som har sämre miljöprofil än nya, säger Tomas Haglund, styrelseordförande för Husvagnsbranschens riksförbund, HRF.

Och om du köper en ny husbil under 2018 finns fortfarande goda chanser att undvika den höjda fordonsskatten. Det eftersom branschen ställde på ett stort antal lagerbilar i slutet av juni, för att sedan ställa av dem innan 1 juli.

– Jag vet inte hur många bilar det rör sig om, men i princip ska de räcka året ut. Man ska dock komma ihåg att garantin på bilarna började rulla redan när de ställdes på första gången, säger Lars Erik Paulsson på HRF:s kansli.

Ökad av- och påställning

På lite längre sikt tror han att fler husbilsägare kommer att ställa av och på sina fordon för att på så vis minska skattebördan.

– Med ökad belastning för Transportstyrelsen och försäkringsbolagen som följd, säger han.

Branschen är fortsatt optimistisk om att det stora husbilsintresset kommer att hålla i sig framöver, skattehöjningen till trots.

– Nästa år tror jag att folk har vant sig vid de nya skattenivåerna. 23 000 kronor i relation till en bil som kostar mer än trekvarts miljon är trots allt inte så mycket, säger Lars Erik Paulsson.

Följ ämnen i artikeln