Vad är bäst – att byta eller svarva bromsskivorna?

Uppdaterad 2018-07-09 | Publicerad 2008-03-11

Hej, jag har en Jaguar XJ6 av 1995 års modell. Bilen körs ungefär 1000 mil per år. Vissa perioder står den still i flera veckor, under vår carport. Vår verkstad påstår att det är därför bromsskivorna rostar så mycket. De påstår också att skivorna bör svarvas, på plats på hjulnavet, varje gång klossarna byts. Men detta blir ju rätt dyrt. Är det inte bättre att byta skivor i stället? Är detta bara ett försäljningstrick eftersom verkstaden har en sådan där svarv?

Gudmund

Svar: Visst blir skivorna rostiga när bilen står still utomhus under längre perioder. Detta är speciellt märkbart på vintern.

Verkstaden har också rätt i att skivorna borde svarvas varje gång klossarna byts. En repig skiva börjar ofta rosta innan klossen har slitit in sig. Och när rosten väl har fått sitt grepp i skivan, så återstår det bara att svarva eller byta skivan, samt byta till nya klossar igen.

Man får alltså göra en kalkyl varje gång klossarna ska bytas. Hur dåliga är skivorna? Är det lönt att svarva? Och vad kostar det att byta jämfört med att svarva skivorna?

Följ ämnen i artikeln