Bilpoolerna växer kraftigt

Uppdaterad 2018-08-06 | Publicerad 2017-03-30

Bilpooler ökar i popularitet.

Allt fler väljer att gå med i bilpooler istället för att äga bil. Men hur står sig delningsalternativet mot ägande och hyra?

– Det beror på hur ofta och hur långt du kör, säger Per Schillander på Trafikverket.

Bilpoolsanvändandet växer stadigt i Sverige. Den största kommersiella aktören Sunfleet, med totalt 1200 bilar, ökade ifjol sitt användarantal med 20 procent. Move About, som uteslutande satsar på elbilar, närmast fördubblade antalet användare.

– Intresset har verkligen varit stort, och om några år räknar vi med att användandet kommer att explodera, säger Mikael Kilter, VD på Move About.

Bilpooler kommer i mängder av olika former. Utöver olika kommersiella aktörer finns det på flera orter föreningsdrivna bilkooperativ, där hushåll delar på några bilar. Ofta betalar du en månadsavgift på några hundralappar och en avgift per timme och körd kilometer. Bilarna hämtas och lämnas på fasta platser.

”Passar för en till två resor i veckan”

Så för vem passar då bilpoolsalternativet? Per Schillander på Trafikverket var under många år nationellt sakkunnig när det gäller bilpooler.

– De är bra för alla som kör lite då och då. Om du gör en-två resor per vecka som inte är alltför långa kan bilpool vara intressant, säger han.

Konsumentverket har en tumregel som säger att bilpooler kan vara lönsamt om du kör någonstans mellan 200 och 1100 mil per år.

– Kör du väldigt sällan kan hyrbil vara ett bättre alternativ. Kör du å andra sidan ofta och kanske lite längre sträckor blir bilpoolen väldigt dyr, säger Per Schillander.

”Ekonomiskt försvarbart om du gillar nya bilar”

En annan faktor att ta med i beräkningen är vilka preferenser man har gällande vilken bil man vill köra.

– Kan du nöja dig med en 10–15 år gammal bil kan du komma billigare undan med att äga den. Sätter du däremot stort värde vid att köra en ny bil blir bilpoolen mycket mer ekonomiskt försvarbar eftersom nya bilar kostar en hel del att köra och äga, säger Per Schillander.

Utöver den klassiska bilpoolen har andra liknande tjänster dykt upp senare år. En är Drive Now i Stockholm som satsar på minuthyra där allt ingår och där bilarna kan hämtas och lämnas på vanliga parkeringsplatser. En annan är bildelningstjänsten Snappcar (tidigare Flexidrive), som låter personer hyra ut sina egna bilar till andra användare.

Parkeringsplatser stort problem

Även om de olika bilpools- och delningstjänsterna vuxit de senaste åren finns det en sak som bromsar utvecklingen – bristen på parkeringsplatser. Regeringen har öppnat för att kommuner ska kunna öronmärka p-platser till bilpoolsbilar i framtiden, något som välkomnas av branschen.

– Jag ser gärna att man inrättar ”mobilitetshubbar”, ungefär som taxiytor fast för bildelningsbilar. Det och fler laddstolpar, säger Fredrik Ellsäter, VD på Drive Now.

– Vi lägger otroligt mycket tid på att hitta parkeringsplatser. Det skulle underlätta oerhört om kommuner fick öronmärka mark, säger Peter Algurén, VD på Sunfleet.

Här är några exempel på bilpooler

  • Sunfleet

Antal bilar: ca 1200 på 50 orter
Antal medlemmar: ca 54 000
Pris: Finns fyra olika modeller med månadsavgift mellan 0–999 kr/månad. Timpriset ligger mellan 100–15 kr beroende på pris- och bilmodell, och kilometerpriser mellan 2–1 kr. Att hyra ett helt dygn kostar mellan 829–249 kr beroende på pris- och bilmodell, en hel helg mellan 399–1069 kr.
Så gör du: Bli medlem på sunfleet.se och boka bil på hemsidan eller i appen. Plocka upp och lämna bilen på någon av företagets bilpoolplatser.

  • Move About

Antal bilar: ca 150 på 15 orter
Antal medlemmar: ca 7000
Pris: Har en modell med timpris för olika tidpunkter. Månadsavgift 124 kr. Dagtid (06–17) 99 kr/timmen, kvällstid (17–23) 59 kr/timmen. En helkväll 17–23 kostar 169 kr, en helg fre kväll-sön kväll kostar 499 kr. Ingen boknings- eller kilometeravgift tillkommer, bränsle ingår.
Så gör du: Registrera dig och boka bil på moveabout.se. Betalning sker automatiskt och dras vid avslutad användning. Bilarna hämtas och lämnas på fasta platser.

  • Göteborgs Bilkoop

Antal bilar: drygt 20 i västra delarna av Göteborg
Antal medlemmar: -
Pris: Årsavgift 950 kr. När du går in i föreningen betalar du 3500 kr i insats som du får tillbaka när du går ur föreningen.
För varje körning är bokningsavgiften 30 kr. En timmes körning kostar mellan 19–25 kr beroende på bil, ett dygn kostar mellan 228–300 kr. Varje kilometer kostar mellan 2,70–3,20 kr. I priset ingår drivmedel, självriskreducering och trängselskatt.
Så gör du: För att bli medlem måste du väljas in på styrelsens månadsmöte. Som medlem får du räkna med att lägga 5–10 timmar per år med att exempelvis kontrollera och städa bilar.

  • Drive Now

Antal bilar: ca 300 i Stockholm
Antal medlemmar: nästan 20 000
Pris: Det kostar 290 kr att registrera sig och 3–5 kr/minut att köra beroende på bil. I priset ingår kilometrar, bensin, försäkring och parkering. Finns också månadspaket för frekventa användare som kostar mellan 240–1800 kr/månad och minutkostnad mellan 4–3,60 kr.
Så gör du: Registrera dig på drive-now.com och boka bil med datorn eller i appen. Bilarna hämtas och lämnas inom Drive Nows verksamhetsområde i Stockholm där parkering är gratis, liksom på alla EasyPark-platser.

  • Snappcar

Antal bilar: drygt 2000
Antal medlemmar: knappt 15 000 (över 50 procent i Stockholm)
Pris: Uthyrarna sätter priset själv, generellt 30–40 procent billigare än biluthyrningsfirmor enligt företaget själva.
Så gör du: Skapa konto på snappcar.se där du laddar upp körkort och kontaktuppgifter. Som bilägare får du ett rekommenderat uthyrningspris för din bil. Du laddar upp bild, sätter pris, skriver upphämtningsplats och vilka tider bilen är tillgänglig. Som bilägare väljer du om bilen ska vara direkt uthyrningsbar eller att en hyrningsförfrågan krävs.
Vill du hyra en bil hittar du den via Snappcars sökmotor. Du stämmer träff med ägaren, incheckning och utcheckning sker via Snappcars plattform. Bilen är försäkrad av If under körningen.