Mazda 6 underkänd - Ford Mondeo är bäst

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-12-03

Snabb och effektiv värme är en av de viktigaste egenskaperna hos en bra vinterbil.

Förr i tiden kunde man möjligen acceptera att värmesystemet inte tinade upp frosten på bakre sidorutorna och att det var kallt på golvet bak.

Men inte i dag.

Varför ska man skämmas för att man inte vill frysa? Citroën har aldrig släppt den klassiska "kartongbiten" framför kylaren. Och det funkar! C5 är en av de varmaste bilarna i kylan.

Vi använder en avancerad mätutrustning med 16 sensorer som känner av värme på samma sätt som huden. Den känner alltså inte bara temperaturen utan även hur värmen blåser mot "huden". En bra bil skickar mest värme ner mot fötterna, mindre upp mot huvudet och den fördelar värmen jämnt i bilen.

Värmer upp snabbast

Ford Mondeo vinner ronden genom att snabbast värma upp kupén och fördela värmen på bästa sätt. Citroën kommer som god tvåa bara något långsammare.

Nya Saab 9-3 är långsammare och kallare och har svårt att få ner värmen mot fötterna, samma sak med Volvo. Båda får godkänt betyg, men visst kunde man kräva mer av svenskarna!

Vectra har i princip samma värmeanläggning som Saab men klarar inte alls av att värma upp bilen. Det går alldeles för långsamt och värmen sprids ojämnt.

Och Mazda som lånat så mycket teknik och kunnande från Ford, varför passade man inte på att använda samma värmeanläggning? Det är knappt någon värme alls på golvet och det tar lååång tid innan kupén tinar upp.

VÄRME:

Läs vintertestet - rond för rond

Vintertest/Värme:

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln