Volvo utvecklar självkörande bil

Publicerad 2012-09-24

Fordonståg - här om tio år?

Kör utan händerna på ratten

Släpp ratten – bilen kör av sig själv.

Om den har hakat på ett fordonståg.

Tekniken finns, och inom tio år kan det rulla självkörande bilar på de svenska vägarna.

På Volvos testbana utanför Borås kör en lastbil med tre bilar bakom sig. Utifrån ser det ut som en bilkö. Men inne i bilen är det något av science fiction. Inga händer på ratten, inga fötter på pedalerna och bilen kör ändå.

När chauffören i lastbilen, som är ledarförare, accepterat förfrågan via en pekskärm i bilen om anslutning till konvojen börjar ratten rycka lite. Håller rätt kurs utan att man gör något. Det pirrar i magen. Känns som att åka bergochdalbana. Hastigheten ökas till 90 kilometer i timmen och avstånden mellan fordonen sänks till åtta meter. Det är väldigt nära. Lastbilen byter fil. Bilen framför och den egna blinkar automatiskt och följer efter. Hur lugnt som helst. Det går snabbt att vänja sig vid att inte hålla i ratten. I alla fall när det inte är massa trafik runt omkring. Fram med en tidning. Börja surfa på mobilen. Skriva mejl.

Hisnande inbromsning

Plötsligt bromsar lastbilen. Man hisnar. Tack vare trådlös kommunikation bromsar bilarna exakt samtidigt och det blir ingen kökrock. Farthållare, automatisk broms, styrmotorer, kameror, sensorer och andra tekniska system ser till att bilarna i tåget härmar ledarfordonet.

– Visst är det roligt att köra, men inte alltid. Många gånger är det ren transportsträcka. Tänk att i stället kunna ägna sig åt annat, säger Linda Wahlström, Volvos projektledare för EU-projektet Sartre.

Samtidigt anses tekniken kunna höja säkerheten. I dag beror omkring 90 procent av alla olyckor på mänskliga misstag.

Men vad händer om en älg springer fram?

– Man ska vara glad att ha en lastbil framför sig i så fall, men om den rusar fram mellan personbilarna så blir det svårt att undvika en krock, säger Carl Johan Almqvist, chef för trafik och säkerhet på Volvo Lastvagnar.

Ingen tupplur

Drömmen om den självkörande bilen har odlats länge och det finns forskning på flera håll i världen. I Japan utvecklas också fordonståg och i USA har Google visat sin helautomatiska bil, som till och med kan köra utan förare.

Sartreprojektet, som stöds av EU-kommissionen, har riktat in sig på lösningar som inte kräver stora investeringar.

– Vi utgår från helt vanliga vägar och befintligt teknik i bilarna, säger Erik Coeling, Volvo PV:s tekniske expert.

Föraren får inte somna, utan måste vara beredd att ta över. Inte minst när man ska lämna tåget vid en avfart.

Lagstiftning stoppar

Lagstiftningen sätter ännu hinder för självkörande bilar, även om de är tillåtna i vissa amerikanska delstater. Många frågor återstår. Som vems ansvaret är om något går snett.

Det krävs också mer tester i olika väderförhållanden. Dessutom måste det till någon form av standard.

Sedan ska åkerier och bussbolag lockas att vara ledarfordon. Tanken är att man ska kunna boka in sig på ett fordonståg via datorn och betala en avgift på runt 30 kronor för tio mil.

– Vi tror att det kan bli verklighet inom tio år, säger Linda Wahlström.

TT

Följ ämnen i artikeln