Årets vinterbil: Volvo S60

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-12-03

...men för 50 000 kronor mindre får du en nästan lika bra bil

Mazda 6 kom på andra plats i Årets bil i Europa.

Den vann tidningen Motorförarens utmärkelse "Årets familjebil i Sverige".

I vårt test av "Årets VINTERBIL" kommer den sist.

Bra i kyla, snörök, halka och mörker.

Det visar hur bräcklig grund man står på när en bil testas på sommaren med ljusa dagar, värme och slät asfalt. Det är i kyla, snörök, halka och mörker vi kan testa alla egenskaper.

En bil som inte klarar kylan är bara acceptabel om den är en cab eller sportbil, inte om den gör anspråk på att vara en familjebil som ska täcka transportbehoven tolv månader.

Nya Saab bättre

För tio år sedan presenterades nya Saab 900, senare omdöpt till 9-3.

Under hela hösten fick den positiva omdömen men inte förrän vid det första vintertestet visade det sig att bilen knappt hade någon värme och att den inte gick att styra i halkan.

Saab fick lägga ner mycket möda på att få ordning på värmen och chassit blev aldrig riktigt bra.

Nya 9-3 är betydligt bättre. Rolig, snabb och exakt på krokiga vintervägar. Men visst kunde värmen vara bättre. Och vart tog de effektiva lykttorkarna vägen - som ju Saab uppfann en gång i tiden?

Saab 9-3 är en utmärkt vinterbil, men med lite finputs blir den ännu bättre. Bakaxeln måste kanske kalibreras om för att undvika oönskade bakvagnssladdar, ljudnivån måste sänkas om 9-3 vill kalla sig premiumbil och värmesystemet borde, precis som hos Volvo S60, bli mer effektivt.

Sammantaget är ändå Volvo S60 den bästa och mest kompletta vinterbilen. Fast för 50 000 mindre får man en Citroën C5 som klarar kylan, halkan och mörkret nästan lika bra.

Läs vintertestet - rond för rond

Vintertest/Robert Collin summerar

Följ ämnen i artikeln