Tryggare kan ingen vara

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-01-03

...men V70 är aldrig testad av EuroNcap

Volvo tittar in i döda vinkeln med hjälp av en videokamera. Minskar risken för olyckor när du byter fil.

Sveriges mest köpta bil är säker. Men hur säker?

Volvo var först med integrerade barnstolar som fälls upp ur sätet när barnen ska med.

När det gäller det passiva krockskyddet får Volvo V70 betyget ”mycket säkrare än medelbilen” av Folksam.

Men betyget gäller bara äldre V70 och det är baserat på utfallet av verkliga olyckor där två bilar krockat med varandra.

Volvo V70 har märkligt nog – och kanske lite överraskande för en del – aldrig krockprovats sig hos Euro Ncap eller amerikanska NHTSA.

Det har däremot Volvo S80 som fick toppbetyget fyra stjärnonr av EuroNcap på sin tid.

Skulle få extrapoäng

Av detta kan man dra några slutsatsen att även Volvo V70 är lika säker, den byggs ju på samma bottenplatta och arkitektur som S80.

Volvo V70 har dessutom – precis som S80 – det förträffliga sidokrockskyddet SIPS. Och det vore konstigt om inte också V70 därför borde nå full poäng i ett sidokrocktest hos Euro Ncap.

Samtidigt borde V70 få extrapoäng för sitt aktiva pisksnärtskydd, WHIPS. Saab 9-5 har också aktivt pisksnärtskydd, liksom Opel Vectra. Volvo V70 har naturligtvis adaptiva krockkuddar, sidokrockkuddar och krockgardin både fram och bak. Samt bältesförsträckare och bälteskraftbegränsare. Och passagerarkudden (tillval) kan stängas av med nyckel.

Ingen knäkudde

Men Volvo har inte den senaste inneprylen knäkudde i V70 till skydd för benen. Denna nya typ av krockkudde har börjat dyka upp hos konkurrenterna, exempelvis hos Toyota och Peugeot.

Å andra sidan kan alla från årsskiftet utrusta (5 700 kr) sin V70 med Volvos senaste bidrag till säkerheten, BLIS eller Blind Spot Information System.

Ett kameraöga, placerat i ytterspegeln, bevakar ”döda vinkeln” snett bakåt och ger en blinksignal som varning när det finns en bil i siktfältet.

Systemet fungerar utmärkt. Och lär minska antalet olyckor där en förare svänger utan att se en upphinnande bil.

Leder säkerhetsutvecklingen

Volvo har en stark säkerhetsimage att falla tillbaka på, säkert den allra starkaste. Volvo leder säkerhetsutvecklingen inom Fordkoncernen och med eller utan euro Ncaps test är Volvo V70 en av världens absolut säkraste bilar.

Mot den bakgrunden känns det lite märkligt att Volvo dröjt ända till i höstas med att göra sitt antisladdsystem, DSTC, till standardutrustning i V70.

Många av konkurrenterna har ju haft antisladdsystem som standard i åratal.

Aktivt kurvljus, som lyser in i kurvan när man börjar svänga, finns idag att få som tillval till Opel Vectra samt Citroën C5.

Kurvljusen lär komma i allt fler bilar som nyttigt säkerhetstillbehör. Om det nya ljuset kommer i Volvo V70 vet vi inte i dag.

Men vi vet att allt fler bilar blir allt säkrare. Saab 9-5 och Citroën C5 har fått högsta krockbetyg, fem stjärnor, hos EuroNcap medan Ford Mondeo och Vectra bara fick fyra stjärnor och viss kritik.

Det känns lite visset att inte veta hur Volvo V70 skulle klarat sig.

Men ändå måste vi ge V70 betyget fem plus. Grundat delvis på fakta, delvis på vår samlade erfarenhet.

Volvo V70: Säkerhet

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln