Din bil från 90-talet är en dödsfälla

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-05-01

Sture Bjarnelind, redaktör för Aftonbladet Bil.

Det är en gammal sanning att gamla bilar är dåliga på att klara en krock.

Först på senare år har krocktester visat att bilarna klarar krockar bra, eller åtminstone bättre än tidigare.

Numera är till och med småbilarna uppe och nosar på fyra stjärnor (av fem) i ansedda institutet Euro Ncaps tester. Det låter bra, men allt handlar inte om vad man krockar med, utan snarare vad man krockar mot. Och man behöver inte heta Einstein för att fatta vilken bil man helst sitter i om det smäller.

En stor eller en liten?

I bilagan Aftonbladet Bil presenterar vi ett unikt finskt krocktest. En Toyota Corolla, en storsäljare (och medelsäker bil) från mitten av 1990-talet, har krocktestats på samma sätt som i Euro Ncap.

Resultaten har jämförts med två nyare årsmodeller av Corolla och det är en grym sanning som framträder.

Bilar som är så pass nya som sju år är helt livsfarliga och riskerar att falla sönder vid en kollision.

Självklart har jag själv ägt en Corolla från forntiden, årsmodell 1993. Köpt 1995 och lyckligtvis inbytt okrockad två år senare.

Det är lätt att skratta åt ens tidigare okunskap, men sannolikt rullar min gamla Corolla nu tillsammans med miljoner andra dödsfällor på svenska vägar. Bilar som ägarna inte har en tanke på att byta, som känns rimligt nya, och är "mycket säkrare än 80-talarna".

Glöm det!

Ska vi ses i bilhallen i eftermiddag?

Sture Bjarnelind

Följ ämnen i artikeln