”Jäkla skillnad på mig och Zlatan...”

Publicerad 2014-12-03

Börje Salming gör reklam för Volvo; ”Blir myspys”

Zlatan Ibrahimovic fick svenskarna att rusa efter Volvo-bilar.

I biljättens nästa stora reklamsatsning får Börje Salming axla en av huvudrollerna.

Men hockeylegendaren känner ingen press.

– Det är en jäkla skillnad på mig och Zlatan, säger han till Motorista.

”Made by Sweden”, med Zlatan i huvudrollen, blev en jättesuccé för Volvo.

Reklamfilmen har setts av flera miljoner och fick svenska bilar att sälja som aldrig förr. Företaget presenterade tidigare i år siffror som visar vilken effekt Zlatan hade på svenska konsumenter. Försäljningen av XC70 ökade med 269 procent, samtidigt som trafiken till volvocars.se ökade med 146 procent och andelen personer som ”byggde” sin bil på Volvos bilkonfigurator ökade med 146 procent.

”Mycket myspys”

Nu pågår arbetet med Volvos nästa reklamfilm. Och den här gången är det en annan sportstjärna som fått en av huvudrollerna – NHL-legendaren Börje Salming, 63.

Inspelningarna har skett i norrländska Abisko utanför Kiruna och Salming kommer vara en av fem personer som medverkar i kampanjen.

– Det blir mycket myspys, att gå ut i skogen och åka skidor, säger Börje Salming till Motorista.

Vad fick dig att tacka ja till erbjudandet från Volvo?

– Jag har kört Volvo sedan Kanada-tiden och även i Sverige på somrarna. Det är säkra bilar som värnar om miljön. Den nya XC90-modellen verkar vara fin.

”Riktigt bra”

Du är inte den första sportstjärnan som gör reklam för Volvo. Vad tyckte du om Zlatans ”Made by Sweden”-film?

– Den var riktigt bra! Jag gillar ju outdoor, att vara ute och jaga och så. Det är min grej.

Zlatan fick försäljningen av Volvo XC70 att öka med 269 procent. Du känner ingen press?

– Zlatan är Zlatan och hur stor som helst i hela världen. Det är en jäkla skillnad på mig och Zlatan, han har ju varit hur duktig som helst de senaste åren. Jag är en gammal gubbe nu så jag känner ingen press.