Så fixar du bilen som inte håller tätt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-08

...men vattenpölen under bilen kan också vara bevis på att allt är ok

Hej igen! Jag får ofta frågor om bilar som inte kan hålla tätt.

Ibland är vattendropparna under bilen inget att oroa sig över, men i vissa fall krävs det snabba och drastiska åtgärder.

Om läckaget i kylsystemet inte är allt för stort så kan det stoppas tillfälligt med finmald vitpeppar eller finmald ingefära. Häll burkens innehåll i kyl­systemet när motorn är varmkörd och kör i minst tio minuter med bilen efteråt. Tänk bara på att detta är en tillfällig reparation – förr eller senare måste bilen repareras på ”riktigt”. Tänk på att det ofta är minusgrader på natten och nästan 100 grader varmt med motorn igång. Rörelserna när alla materialen drar ihop sig på natten och utvidgar sig när du kör kan i tid och längd få systemet att åter börja läcka – det gäller även alla typer av ”kylarcement” som finns att köpa på biltillbehörsbutikerna.

Punkt ett vid felsökningen är att lukta, känna, titta på vätskan och jämföra med det blöta i bilens olika behållare.

Men först en varning!

När motorn är varm måste kylarlocket lossas mycket försiktigt så att övertrycket pyser ut. Annars kan du bli skållad av kokhett vatten. Använd handskar och lägg en handduk över locket när du ”pyser”.

När du börjar leta efter läckage bör locket dock vara på.

Glykolen i kylarvattnet brukar ge ljusa avlagringar från läckagestället. Titta först efter sprickor i slangarna eller läckage vid slanganslutningarna.

Topplockspackning

Nästa punkt är kylaren och vattenpumpen. Om pumpen inte syns kikar du vid kamremskåpans nederkant, pumpen drivs av kamremmen på de flesta moderna bilar.

Om du inte hittar något yttre läckage så kan det vara topplockspackningen som inte håller tätt.

Åk till närmaste bilverkstad och be dem hålla sin avgasmätarsond över påfyllningshålet. Om mätarens HC-skala då ger utslag så är toppackningen brusten och måste bytas.

Spolarvätska

Om läckaget inte kommer från en slang, utan beror på att behållaren har spruckit kan du kolla om det går att ”svetsa” plasten med en varm lödkolv och en plastremsa från en liknande behållare (köp en trasig spolarbehållare på skroten). En annan metod är smältlim, men då gäller det att använda rätt sorts limstav. Köp inte ”universalstavar” - de är lika värdelösa till allt. Utan köp limstavar som passar till halvhård plast.

Vanligt vatten

Om din bil är utrustad med luftkonditionering och det bara är vanligt vatten som droppar under bilen. Ja, då är allt som det ska vara. Ty det bildas alltid kondensvatten när systemet är igång och det leds ut under bilen.

2 fiffiga tips

Bosse Andersson (bildoktorn@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln