Mazda3 2,0: För nöje - och nytta

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-02-21

Lika hög kvalitetskänsla som Golf.

Mazda3 är en ny medtävlare i Golf-klassen och lockar med spännande former. Vi har provkört det starkare av två motoralternativ: 2,0.

Mazda har målet att tillföra klassen sportig design, kvalitet och funktionalitet. Och att det inte bara är prat förstår man vid en närmare titt på 3:an. Kvalitetskänslan är numera lika hög som i den gamla klassledaren Golf. Ett dovt ljud när man stänger en dörr är precis vad man önskar.

Merparten av kunderna till Mazda3 väljer 1,6-alternativet på 105 hästkrafter. Ekonomiskt sett ett helt riktigt val och minstingen har ett grundpris på 151 000 kronor.

Men den som vill backa upp de sportiga linjerna med 150 hästkrafter har 2,0 att välja för 181 900 kronor. Då ingår de flesta nödvändigheter som exempelvis klimatanläggning och antisladdsystem. Därutöver finns ett prisvärt paket för 8 000 kronor kallat "Pure" innehållandes snygga 17-tumsfälgar, regnsensor, xenon-strålkastare och kolfiberliknande inslag i inredningen. Men detta paket byter också mätartavlorna färg från rött till blått. Tyvärr ger det blåa en fluorescerande effekt som är mer svårläst i sämre ljusförhållanden.

Allra helst vill du förstås ha din Mazda3 som på bilderna. Denna gula goding heter "Pure Aero" och har begåvats med sportigare stötfångare, nya kjolar, annan grill, mörka bakljus och bakluckespoiler. Då höjs förstås priset med ytterligare 5 000 kronor till totalt 194 900.

Delar teknik med Volvo S40

Körmässigt finns ganska mycket GTI-känsla i Mazda3 2,0. Den raka fyran är inte så spetsig i karaktären utan drar bra från botten. Ändå finns det varvglädje för den som vill varva ur.

Mazda3 delar mycket teknik med Volvo S40 vilket märks i de fina kör-egenskaperna. Balansen är i grunden neutral med en lätt dragning åt skojig överstyrning. Bilen är kul att köra och styrningen fungerar bra utan att glänsa.

Tillräckligt rymlig

Till skillnad från många GTI-bilar är Mazda3 tillräckligt stor och rymlig för att konkurrera med exempelvis nya Golf. Framstolarna är bekväma även om svankstödet gärna hade fått vara lite kraftigare. Baksätet är luftigt och bra med en viss reservation för benutrymmet.

Visst kostar en välkryddad Mazda3 2,0 uppåt 200 000 kronor. Men då erbjuds både nytta och nöje och inte minst - en instrumentpanel som för tankarna till sportbilen Mazda RX-8!

Mazda3 F 2,0

Fredrik Huldt (bil@aftonbladet.se), Mikael Johnsson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln