Konkurrenterna om VW:s skandal

Uppdaterad 2015-09-23 | Publicerad 2015-09-22

Volvo: ”Det rör inte oss” BMW: ”Vi följer detta fall noga”

Volkswagen-skandalen växer. Frågan: Har fler fuskat?

Aftonbladet Bil ringde runt till några VW:s konkurrenter och de slår sig helt fria.

– Vi kan helt avvisa anklagelser om manipulation. Det rör inte oss, varken här eller USA, säger Fredrik Wahrolén på Mercedes-Benz Sverige.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Ännu så länge lägger Volkswagen locket på om några av de 11 miljoner bilarna som sålts med mjukvaran som minskar utsläppsvärdena även sålts i Sverige.

– Jag är ledsen, men kan inte ge någon mer information utan måste hänvisa till vår tidigare pressrelease, sa Marcus Thomasfolk, informationschef på svenska Volkswagen till Aftonbladet under tisdagen.

Frågan många ställer sig? Har fler biljättar fuskat?

Aftonbladet Bil gjorde en rundringning till tre stora konkurrenter till Volkswagen: Volvo, Mercedes-Benz och BMW.

Fredrik Wahrolén, pr- och kommunikationschef Mercedes-Benz Sverige

1) Hur reagerar ni på Volkswagens dieselfusk?
– Som princip uttalar vi oss inte om andra biltillverkare.

2) Detta är en förtroendekris för branschen. Hur kommer det att påverka er?
– Jag vill inte uttala mig om andra tillverkare. Därför kan jag inte säga något om hur det här kommer att påverka oss och om förtroendet för branschen.

3) Har ni oroliga kunder som ringer er?
– Jag har inte hört något om att vi än så länge ska ha fått samtal.

4) Kan ni garantera att Mercedes-bilar inte använder liknande mjukvara för att minska utsläppsvärdena?
– Jag vill med eftertryck säga att det här är inget som påverkar Mercedes och vi kan helt avvisa anklagelser om manipulation. Det rör inte oss, varken här eller USA.

– Om det finns någon sådan anklagelse kan vi avfärda den. Det vi har hört talas om är genom media, vi känner inte heller till att det skulle finnas motsvarande utredning där vi ingår.

Stefan Elfström, pressansvarig på Volvo Car Group

1) Hur reagerar ni på Volkswagens dieselfusk?
– För vår del är det ganska enkelt, vi säljer inga dieselbilar i USA – så det rör inte oss.
2) Detta är en förtroendekris för branschen. Hur kommer det att påverka er?
– Nej det kan jag inte se.

3) Har ni oroliga kunder som ringer er?
– Vi har enbart fått påringningar från media än så länge.

4) Kan ni garantera att Volvo-bilar inte använder liknande mjukvara för att minska utsläppsvärdena?
– För vår del är det ganska enkelt, vi säljer inga dieselbilar i USA och vi använder inte den här typen av mjukvara som VW använder. Vi har inte det här i våra bilar.

Peter Maier, informationschef BMW Group Sverige

1) Hur reagerar ni på Volkswagens dieselfusk?
– Vi följer detta fall noga. Som i alla fall, kommenterar vi inte våra konkurrenter.

2) Detta är en förtroendekris för branschen. Hur kommer det att påverka er?
– Vid denna tidpunkt har vi inte möjlighet att bedöma om rådande diskussion har en effekt på försäljningen av dieselbilar i USA.

3) Har ni oroliga kunder som ringer er?
– I dagsläget har vi inte mottagit några samtal.

4) Kan ni garantera att BMW-bilar inte använder liknande mjukvara för att minska utsläppsvärdena?
– ICCT-studien som resulterade i EPA-undersökningen visade att den testade BMW-bilen uppfyllde gällande gränsvärden, inklusive verklig körning.