Extremt snabb och stabil

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-01

Robert Collin på iskallt uppdrag med tre nya Saabar: Turbo X, Aero XWD och Aero TTiD

Turbo X är en riktig Saab. Snabb och hysteriskt rolig på isbanan. Och säker – mycket tack vare den nya fyrhjulsdriften.

Vi som gillar Saab säger "Äntligen!"

Vi som inte har råd säger: Tur att den finns som ”lågprismodell” också.

Saab pratar alltid om att vara förarens bil. Och nu stämmer allting. Det känns som om Turbo X är början på något stort.

Turbo X är Saabs värsting. Bilen finns i en färg, svart. Inne och ute. Stolar i svart skinn.

Priset är hisnande högt. Men inte för högt: 410 000 kronor. Bara 2 000 ska tillverkas. Och bara 175 ska säljas i Sverige.

Och de är nog redan sålda.

Namnet Turbo är en påminnelse om de första 99 Turbo för snart 30 år sedan och X står för fyrhjulsdrift.

Fyrhjulsdriften är unik

Det som gör Turbo X unik är att fyrhjulsdriften från Haldex fått ett litet tillägg: En differentialbroms mellan bakhjulen.

En bil med konventionell Haldexdrift kan, under vissa olyckliga omständigheter bli tvåhjulsdriven – då driver den på ett framhjul och ett bakhjul. Och så illa är det faktiskt med alla olika typer av ”fyrhjulsdrift”.

Med nya diffbromsen är Turbo X alltid minst trehjulsdriven när fram- och bakaxlarna och båda bakhjulen är stelt hopkopplade. Och nu kommer lite teori på hög nivå: De flesta bilar med fyrhjulsdrift klarar sig undan hjulspinn med hjälp av sina elektroniska antislirsystem som bromsar ner de hjul som har sämst fäste. Det funkar för att ta sig loss ur en snödriva, men självklart är det trist när motorns kraft bromsas bort istället för att utnyttjas fullt ut. Nya Haldexen tar vara på motorns kraft bättre än andra system.

Följ ämnen i artikeln