Långe Jan-Emanuel värst på svenska vägar

Uppdaterad 2011-10-11 | Publicerad 2007-01-26

Har Sveriges längsta gaffel på sin chopper

För de flesta är Jan Emanuel Johansson mest känd från dokusåpan

Robinson. Men bland motorcykel-folket är det hans passion för Harley-Davidson som blivit en ”snackis”.

Redan som 10-åring började Lill-Janne spara pengar till en HD och strax före 18-årsdagen inköptes ett halvdant exemplar. Tio dagar efter 18-årsdagen hade han det åtråvärda körkortet i sin hand. När de två första målen i livet var uppnådda renoverades bågen i takt med vad plånboken tillät. Resultatet blev så bra att hojen, som hade kostat 48 000 kr, kunde säljas för 89 000 kr. Nästa HD köptes för 100 000 kr, renoverades, såldes och så vidare. I dag är herr Johansson 32 år gammal och har ägt sju olika HD.

– Det handlar alltså bara om Harley-Davidson. En riskokare (japansk MC) vore otänkbart!

Köpte hojen färdigbyggd

Den nuvarande hojen ”Big Dix 2” är ett specialbygge som köptes färdig av förre ägaren, som heter Dick. Ty numera har Janne inte så mycket tid över till mekandet. De flesta av dygnets 24 timmar går till behandlingshemmet för ungdomar med problem samt den egna familjen. Och blir det någon minut över så tillbringas den tiden på MC-klubben ”Twin Club”

i Norrtälje, som enligt Janne ”står som prototyp för hela den svenska biker- och chopperkulturen”.

– Pappa var med och startade klubben någon gång 1968-69. Jag var ”hang around” under hela uppväxten och är numera hedersmedlem, på grund av visat intresse.

Bara chopper som gäller

När jag ifrågasätter fördelen med köra chopper (MC med lång gaffel), så tittar Janne på mig med samma blick som Ingemar Stenmark fick när frågorna blev för dumma.

– Jag vet att det finns andra MC- varianter, men jag förstår inte varför.

Jaha?! Jag byter ämnesinriktning. Har din hoj verkligen Sveriges längsta gaffel?

– Jo, det är nog den längsta besiktade. Det fanns en kille som också hade en 32 tums gaffel, men den var inte vägreggad. Finessen med min båges ramgeometri är att den byggdes från början för denna gaffel. Det skulle aldrig gå att förlänga gaffeln på en vanlig standardhoj på detta viset.

Kliar det inte i fingrarna att börja ändra på en hoj någon annan har byggt?

– Visst, efter semestertrippen på hojen i Spanien, tillsammans med 30 andra MC-åkare, funderade jag ut vad som ska hända i vinter. Bågen är ju byggd i lite old school (hög fram ) samt lite 2000-tal (singelhoj utan ryggstöd). Nu vill jag lyfta fram det tidiga 1970-talet med högt ryggstöd (sissy-bar) och en dyna som går upp på sissyn så det blir en tvåsitsig långfärdscykel.

Binder bagaget på gaffeln

Janne går upp i varv och fortsätter att berätta om att allt bagage nu måste bindas på gaffeln, men att en sissy även kan användas som pakethållare. En militärsäck med öglor hängs helt enkelt över sissyn. Efter en dramatisk vänstersväng i Spanien har han även bestämt sig för att montera backspeglar.

– Efter att ha fått egna barn, får man en annan syn på MC-åkning.

Den här artikeln skulle ju egentligen handla om Jannes motorcykel, där inte bara gaffeln är unik utan allt utom däcken och dödskallen på motorkåpan är specialtillverkat. Tja vad kan man mer säga? Titta på bilderna och njut av ett fantastiskt hantverk!

Bosse Andersson (bildoktorn@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln