"Det behövs mer upplysning och en annan attityd"

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2002-07-02

Robert Collin chattade om trafiksäkerhet

Gurkan säger: Vad tycker du vi ska göra för att lösa problemet med sopiga bilister på de svenska vägarna?

Robert Collin säger: Några få går det nog inte att göra så mycket åt, men de allra flesta kan bli riktigt bra med lite upplysning, med en annan attityd.

Henke säger: Vilken är den säkraste begbilen på markanaden?

Robert Collin säger: Självklart nästan nya Volvo och Saab, går vi till lite äldre och billigare bilar är det också Volvo och Saab, en rostfri 240 eller en gammal Saab 900 är bättre än många nyare bilar.

bubbel säger: Varför bygger man inte fler mittvajrar?

Robert Collin säger: Först var motståndet mot vajrarna massivt hos dem som hade ansvaret, på Vägverket alltså. Nu inser de flesta att vajer är en billig och bra lösning och nu monteras också vajer för fullt i vissa delar av landet. I andra, som i Stockholmsområdet händer däremot ingenting, för att Stockholms vägverkare fortfarande inte gillar vajer.

Gurkan säger: Tja Robban. Är inte vi svenskar rätt justa på vägarna i jämförelse med andra nationaliteter?

Robert Collin säger: Nej, det där är en villfarelse. Vi tror alltid att vi är så bra. Men om en svensk vinglar över i andra väghalvan finns det aldrig någon att krocka med, i sydeuropa smäller det direkt. Vi tjänar på att trafiken är så gles.

maria säger: är det verkligen säkrare att flyga än att åka bil?

Robert Collin säger: Jo, det är det. Men om det bara satten person, eller max en familj i flygplanen och om flygets körsträcka var lika kort som bilens skulle kanske statistiken se annorlunda ut. Men ska du till Göteborg är flyget säkrare, så är det.

volvo142 säger: varför måste man ha bälte i baksäten på gamla kärror

Robert Collin säger: Vad menar du, är det bättre at slå ihjäl sig i en gammal bil eller?

lisa22 säger: Vilka är de farligaste vägarna i Sverige?

Robert Collin säger: Vägverket har stistik som presenteras med jämna mellanrum. En farlig sträcka är väg 40 mellan Borås och Jönköing, den enda biten mellan Götebrog och Stockholm som inte är motorväg. På vägen vid Rinkeby och Tensta smäller det i ett, men farterna är lägre med lindrigare skador.

Åsa säger: Vad tror du krävs för att alkolås ska bil standard (precis som bilbälten) i dagens bilar?

Gäddan säger: Jag förstår inte varför folk inte kan ta det lite lugnare, avvakta, köra med större marginaler. Hur kan man "chansa" t ex vid omkörningar när man sätter både sitt eget och andras liv på spel. Varför i H-vete har folk så j-vla bråttom och varför är det nån slags prestige i att köra om / komma först? Vakna, väx upp för fan!! Det är ingen tävling ute på vägarna!!

Robert Collin säger: Att opinionen accepterar alkolåsen. Jag tror att de först kommer i yrkestrafiken, och det kan nog gå rätt snabbt, kanske vanliga bilar hänger på om tio år.

Robert Collin säger: Gäddan, Det är bara att hålla med!

Ludde säger: Om du fick välja en säkerhetsåtgärd i syfte att minska dödade el skadade i trafiken, vilken skulle du då genomföra?

Robert Collin säger: Jag skulle göra det omöjligt att köra utan bälte. Tekniken finns redan, men acceptansen saknas

bubbel säger: Hur ska man agera om man får sladd på bilen och det är mötande trafik?

Robert Collin säger: Har du ABS (låsningsfria bromsar)? Tryck hårt på bromsen och styr förbi hindret. Utan ABS är det säkrast att koppla ur och styra. Det är viktigt att inte "sluta köra". Styr tills allt är klart.

Råttan säger: Hej Robert! Följer ditt arbete... Undrar hur gammal du är? Har du familj? Och vad har du för bil..?

Robert Collin säger: Jag är 52, är gift sen snart 30 år och har tre vuxna barn. Den äldsta körde fem år i Los Angeles men slutade när hon kom hem igen, sonen 25 skriver också om bilar (så det kan gå) och yngsta dottern, 21 på fredag, kör för fullt. Köpte en "ny" (1997 år) Cittra för at hon skulle få en säker bil med ABS och krockkudde.

Drutten säger: Skulle inte ett steg i rätt riktning vara ett körkortstest med t.ex. 5-10 års mellanrum?

Robert Collin säger: Jo, definitivt. Då skulla man kunna få en liten repititionskurs och lära sig lite om ny teknik. Många vet fortfarande inte att man ska trampa bromsen i botten med abs-bromsar när det är panik. Till och med i kurva och halka.

samuel säger: Vad anser du om uttalandet av vägverkschefer i Stockholm som anser att mittvajrar inte ska få finnas "för att det är fult"?

Robert Collin säger: Man tar sig för pannan!

selected säger: dröm bil?

Robert Collin säger: Något som är säkert och roligt samtidigt, och så miljövänligt. Jag skriver om nya Saab 9-3 på måndag, den är spännande, fast jag skulle inte kunna ha en bil vanlig baklucka.

NIOTRE säger: Vad tror du om nya SAAB 9-3 ? blir det succe eller flopp ??

Robert Collin säger: Succé! Priset kan bli lite jobbigt för dem som vill byta in sina gamla 9-3, men vilken skillnad på bil!

moa säger: 15-åringar på moppe, är dom egentligen inte för unga och fattar för lite för att ge sig ut i trafiken? Verkar bara som dom vill imponera på kompisar och "bära sig åt" i första hand. Borde dom inte få ngn sorts utbildning innan dom ger sig ut?

Robert Collin säger: Alldeles för många har dödats på sina moppar i år, men som vanligt handlar det om attityder. Det är klart att 15-åringarna ska köra moppe, men inte busköra, och inte på fyllan. EU-mopparna som ofta "cippas" till närmare 100 km/tim är livsfarliga i händerna på ungarna. Kanske föräldrarna skulle provköra och kolla toppfarten, det är inte alldeles säkert att den går så harmlöst som mamma och pappa tror.

Råttan säger: Vad tycker du om Merca SLK, lilla varianten. Är den säker?

Robert Collin säger: Ja, det tror jag

bubbel säger: Hur stor risk är det att åka på en väg med bara två filer när det är blött på vägbanan?

Robert Collin säger: Risken finns alltid att en mötande bil får vattenplaning, det räcker inte att köra försiktigt själv, man måste hålla kollen på mötande bilar också.

Kenth H säger: Tycker du inte att det är dags att alkolås blir standard i alla nya bilar idag? Bilindustrin får kliva in och ta sitt ansvar, för alkoholisten lär ju inte göra det!

Robert Collin säger: tiden är nog inte riktigt mogen. Ta Volvo som hade riktigt effektiva bältesvarnare för 25 år sen, folk ville ju inte köpa bilarna. Vad gör man då?

Helen säger: Hur kan det komma sig att man inte kan köpa ett alkotest för att ha för hemmabruk?

Robert Collin säger: Det kan man, finns på mackar och tillbehörsaffären. Test i Aftonbladet bil ett av de senaste numren.

Bergsmo säger: När skall det bli förbjudet att prata i mobiltelefon i bilen utan handsfree? I bland blir man ju mörkrädd hur folk kör när dom pratar...

Robert Collin säger: Mardrömmen är att folk kör lika illa när de har handsfree. Det är inte nallen i handen som är problemet, utan själva samtalet.

Den som inte klarar både och får väl stanna och prata.

bubbel säger: Hur länge har du jobbat som bilreporter?

Robert Collin säger: Jag började på Teknikens Värld 1984,,,hu så länge

moa säger: Karolinska Sjukhuset verkade vara trötta på alla mc-

olyckor som stoppar upp alla "normala" operationer så dom får ställas in hela tiden! Är detta riktigt klokt?

Robert Collin säger: Nej. Å andra sidan är det väl bara ännu ett exempel på att politikerna snålat in alldeles för mycket inom sjukvården

cicci säger: Hejsan! På en sträcka mellan Växjö och Alvesta har man satt ut kameror som regristrerar bilförare som kör för fort, för att sänka hastigheten, och av vad jag vat så har det funkat någorlunda. Varför finns inte dessa på fler platser?

Robert Collin säger: De finns på ytterligare ett tiotal platser, kolla på nätet så hittar du alla

smilla säger: här där jag bor tjafsas det om att våra mittvajrar e för korta, att de inte är säkra, kan det stämma?

Robert Collin säger: Nej, de funkar bra

lisa22 säger: Vad kan man göra själv för att försöka unddvika olyckor?

Robert Collin säger: Fokusera på körningen, fokusera på körningen och fokusera ännu mer på körningen. Allt annat som folk pysslar med i bilen får klaras av när bilen står still, eller av någon i bilen som inte kör.

Sälen säger: För ca 25 år sedan gick jag på nåt som kallades "trafikskola". Vi var en grupp barn som fick färglägga trafikljus, rita vägmärken m m.

Jag tror att sånt är väldigt bra!

Vad tror du? Sånt borde väl återinföras?

Robert Collin säger: Visst, det är ju just sånt som vi har tappat bort på senare år. Byråkraterna trodde att vi var fullädra trafiksäkerhetshelgon. Så var det ju inte alls.

Jocke säger: Vad tycker du om vajerracken och motorcyklister?

Robert Collin säger: Jag tycker om båda två

Robert Collin säger: ok, jag bara skämtade... Jag vet att hojorganisationen SMC uppmanar alla medlemmar att skicka hatmejl till mig så fort jag skrivit om vajrarna. 1. Det gör ont att fara mot stolparna til vanliga stålräcken också. 2, passa på att ta gamla vägen, inga räcken och knappt några bilar och mer kurvor!

jen säger: finns det åldergräns eller längdgräns för barn att sitta i framsätet på bil utan airbag?

Robert Collin säger: Utan? Nej, det är ju då man ska sätta ungarna i bakåtvänd barnstol direkt, sen ev i framåtvänd och även bälteskudde är ok. Själv tycker jag att barnan ska flytta bak när de växer in i bälteskudden. MED passagerarairbag är minigränsen kring 150 cm

Nissse säger: Är inte dom nya rondellreglerna lite sea? Dvs att man kan ligga i högerfilen i rondellen när man har för avsikt att svänga vänster!

Robert Collin säger: Jo, det kan vara lite avigt men det stora problemet är väl att INGEN använder blinker. Lagen säger blinka ALLTID när du kör ut ur rondellen, även om du kört "rakt fram" på samma väg. Ännu bättre om man dessutom blinkar vänster så länge man ligger kvar i rondellen.

servicetekniker säger: varför jagar ni journalister VW/audi ang dåliga framvagnar? jag har en passat utan problem medans mina kamrater med volvo S80 haft problem och numera bytit till toyota. kan det vara så att ni inte vågar hacka på volvo?

Robert Collin säger: Herregud, jag mins löpsedeln med texten ungefär "Volvos livsfarliga fel"... Och det var samma problem som VW, fast tyskarnas framvagnar var ännu sämre.

Linnea säger: Hur kommer det sig att Sveriges trafikolyckor har ökat så mycket på senaste tiden..

Förut var Sverige en trygg plats men nu börjar det spåra ur..

Robert Collin säger: Jag tror at det är för att folk slarvar, de tar inte körningen på allvar längre

Är det säkert säger: är det säkert att nu förtiden färdas på autobahn?

Robert Collin säger: Men så mycket bilar på samma ställe är det konstigt att det inte händer fler olyckor. Körde till Paris före midsommar. Såg två långtradare i diket (gissa om det blev köer) men inga personbilsolyckor. Trots fri fart, dessutom!

Rover säger: Funderar på att köpa Audi avant. Nu står jag i valet och kvalet om det ska bli en A4 eller A6. har ett litet barn, så det ska ju in barnvägn och grejer, vad rekomenderar du.

Robert Collin säger: Lyft in allt du måste ha med dig, barnstol, barnvagn etc och välj själv. A4 är modernare, A6 sjunger på sista versen.

Paby säger: Tjena Collin! Vad tycker du är en rimlig hastighetsbegränsning på våra motorvägar under sommarhalvåret?

Robert Collin säger: När man kommer från Tysklands fullproppade frifartsvägar till E4 i Skåne, inte en bil i sikte och 110, då känns det rätt löjligt. 130 är nog inget problem, så fort får man köra i Frankrike. Italien har just höjt till 150

Läffä säger: Den tunga trafiken ökar ju, det sägs att en lastbil sliter lika mycket på vägen som 60 000 personbilar!

Vore det inte bättre att försöka minska på antalet lastbilar? Se på IKEA, de har ju ett eget bolag som kör via tåg numera.

Robert Collin säger: Jo visst. Men vi har Volvo och Scania som tunga lobbyister, de ser till att våra folkvalda inte kommer med några dumma förslag i den riktningen

Jimmy säger: Vad ska man göra för göra vägarbetarnas arbetsmiljö säkrare och bättre?

Robert Collin säger: Fler poliskontroller vid arbetsplatserna skulle nog hjälpa. I USA är det dubbla fartböter vid vägbyggena. Det är effektivt.

lisa22 säger: Whiplashskador kan man ju få även om man krockar i jättelåg fart. Kan man inte göra bilen säkrare på något sätt så att man kan skydda sig mot det?

Robert Collin säger: Jo, flera tilverkare har bra stolar som skyddar, Saab och Volvo var först, Saabs stol finns nu även hos Opel, Jag tror att även en del japaner är på g

lisa22 säger: Vilken är den farligaste bilen?

Robert Collin säger: För ett par år sedan importerade Olle Olsson-bolagen i Uppsala gamla Suzuki Swift, en erkänd dödsfälla och man började dessutom ta in lika farliga, men nya Suzuki alto. De försvann som nya bilar förra året. Koreanska Kia Pride var en annan dödsfälla, den försvann för ett par år sen. Nu är de flesta nya bilar rimligt säkra

Trafikradion säger: Jag jobbar med trafik i radio varje dag, o får löpande rapporter om hur bilister passerar vägarbetsplatser i 80-90 kilometer. Vi måste satsa hårdare på att bevaka hastigheten vid vägarbeten. Gör som utanför skolor. sänk alltid till 30 km/h vid vägarbeten o ge sedan hårda straff för de som struntar i det. Mera vajerräcken!!

Robert Collin säger: just det (fast 30 på landsväg kanske är att ta i. Det ska vara rimliga gränser och de ska hållas.

bondförnuft säger: vad anser du o0m att man kallar vissa vägar för "dödens väg" fass det inte är vägen det är fel på utan det är ju förarna, då menar jag även att ju säkrare bilar desto högre hastighet

Robert Collin säger: Nej, så är det inte. En del vägar "lurar" förarna att det är säkert. Säkert att köra fort, säkert att köra om.

number7 säger: Händer det att du får "erbjudanden" från motorindustrin..?

Robert Collin säger: Inga regelrätta mutor för att hålla tyst eller för att skriva något speciellt. Synd, för visst skulle det bli ett bra avslöjande.

albin säger: alltfler förerdrar att inte blinka vid vänstersväng förmodligen för att de känner till vållandefrågan,blinkar du inte blir du fri från vållande men detta ökar antalet olyckor vid vänstersväng.vad tycker du man ska göra åt detta?

Robert Collin säger: Nej, det där med vållande har du fått om bakfoten. Jag tror att det är ännu ett utslag av slarv och nonchalans.

Åsa säger: Hur får man vägverket o staten att förstå att de måste bygga om vägarna så att "dagens trafik" kan färdas där?

Robert Collin säger: Du menar, försöka få byråkrater och politiker att förstå sånt som alla vanliga människor förstår? Nej, det går nog inte.

zatzy säger: Vad tycker du om trimmade bilar?

Robert Collin säger: Egentligen inte, eftersom bromsarna kanske inte räcker till och dessutom blir det ofta mycket avgaser. En sak til, det blir mycket motorras.

Gerhard_Bure säger: Dear Roberto, tycker du att det finns något att ändra på hos landets trafikskolor för att förbättra trafiksäkerheten? Vad är bristfälligt i dagsläget?

Robert Collin säger: Om jag svara på det får jag STR, Trafikskolornas Riksförbund på mig igen...De brukar inte gilla när jag kritiserar deras ofta dåliga undervisning. De har tex helt missat att jobba med attityder.

P säger: Vad ska man göra åt de som är riktigt gamla och faktiskt inte borde sitta bakom ratten för att dom knappt kan se om dom kör på vägen eller på cykelvägen?

Robert Collin säger: De som är så gamla ska förstås inte köra,å andra sidan tänker jag själv bli gammal och har svårt att tänka mig att lämna från mig bilnycklarna i första taget.

kiwin säger: Är flexibla hastigheter något att sattsa på (typ det som finns på bl a A7/A1 i Tyskland? Finns det någon statistik som visar på att bilförare kör efter skyltarna i stället för huvudet. Kanske är för lite trafik i Sverige och effekterna ringa. vad tror du?

Robert Collin säger: Jo visst, i Tyskland funkar det utmärkt med MYCKET hög respet och efterlydnad. Ett försök är på gång i Stockholmstraken men vi har så lite trafik här, systemet blir väldigt dyrt.

Amit säger: Hej!jag undrar om du vet nått om det blir hastighets förändning i sverige?

Robert Collin säger: en höjning till 130 på vissa särskilt säkra motorvägar var på gång men just nu ser inte inte lovande ut. Vi får väl jobba lite på det...

Tack för mig. Nu är det slutchattat för i dag.

Följ ämnen i artikeln