Volvo XC90 klättrar i USA

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-12-13

Robert Collin har provkört nya V8:an

Det räcker med att ställa sig på en trottoar, i vilken amerikansk stad som helst, och spetsa öronen för att förstå:

Det är V8:or som gäller. Var och varannan jeep eller pickup som kör förbi på gatan har en stor V8 under huven.

Nu vill Volvo vara med i kören.

Gamla präktiga Volvo med motton som "familj, omtanke, säkerhet och miljö", chockar med en V8, motortypen som är sinnebilden för det amerikanska slöseriet, okunnigheten om jordens ändliga resurser, den amerikanska måttlösheten och den vulgära livsstilen.

I länder med planekonomi kan myndigheterna bestämma vad medborgarna ska köpa. Nu är USA så långt från planekonomi man kan komma. Dessutom världens största bilmarknad. Den som vill sälja varor med framgång i USA får se till att erbjuda de varor som efterfrågas.

Av alla lyxjeepar som säljs i USA har 30 procent V8 och vill jänkarna köra V8 så gör de det, antingen Volvo har några att sälja eller inte.

Om säljer Volvo bilen, skapas jobb på Hisingen och i resten av Västsverige, och välstånd i hela Svea rike, annars skapas jobben någon annanstans.

Men eftersom Volvo ändå är Volvo och fortfarande har hedern i behåll har man gjort det bästa av situationen.

Det fanns V8-motorer inom Ford-familjen, till exempel hos Jaguar, som hade gått att skohorna ner på tvären under huven i XC90. Men de är stora och klumpiga.

1. De tar så mycket plats att frontstrukturens deformationszoner hade förstörts, krocksäkerheten för båda parter i en krock hade blivit för dålig.

2. De är för törstiga.

3. De har för smutsiga avgaser.

Alltså skissade Volvos motortekniker på en helt ny motor, kompakt, snål och ren.

Vinkeln mellan cylinderbankarna brukar vara 90 grader i en V8, då blir motorn mest vibrationsfri. Volvo krympte vinkeln till 60 grader och kompenserar vibrationerna med en balansaxel.

Stränga avgaskrav

Japanska Yamaha med erfarenhet av kompakta båt- och mc-motorer fick uppdraget att konstruera motorn tillsammans med Volvo.

Volymen är 4,4 liter, normalt i lyxjeepsklassen, effekten 315 hk och vridmomentet max 440 Nm. Redan vid låga 2 000 varv är vridet 370 Nm.

Förbrukningen vid blandad körning anges till 1,3 liter mil, det är lågt för motortypen, och till sist uppfyller motorn de kommande stränga kaliforniska avgaskraven Ulev 2, det gör ingen annan motor i klassen, enligt Volvo.

Motorerna kommer i båt från Japan till Hisingen där alla XC90 byggs. Produktionen är beräknad till 15 000 bilar per år, nästan alla ska säljas i USA, knappt några i Sverige och inga högerstyrda bilar ska byggas, åtminstone inte förrän protesterna i Australien och England blir för högljudda.

Utvecklingen av den nya motorn påbörjades redan 1998, alltså flera år innan XC90 introducerades 2002 på bilsalongen i Detroit.

Vilt och vackert

Alla bilder i reportaget är tagna på Apache Trail i Arizona. Bergsområdet Superstition Mountains är vilt och vackert och här lyckades apachehövdingen Geronimo hålla sig undan och överleva indiankrigen längre än de flesta.

Vi kör genom trånga bergspass, som gjorda för indianöverfall, på vindlande grusvägar med hisnande stup och branta bergssidor.

XC90 imponerar med en kombination av fin fjädringskomfort och köregenskaper som en bekväm personbil samtidigt som framkomligheten är i bästa terrängbilsklass.

Hjulen har alltid grepp

Vi provar på en off road-bana intill överdådigt vackra Apache Lake. Markfrigången på 20 cm tar oss över stora stenar mitt i vägen och det vidareutvecklade Haldexsystemet ser till att de fyra hjulen alltid har grepp.

Volvos första system för fyrhjulsdrift, syncrosystemet där en viskokoppling satte fart på bakhjulen, krävde ett visst hjulspinn fram innan bakhjulsdriften aktiverades. Det hände att bilen grävde ner sig med framhjulen innan den blev fyrhjulsdriven, och då kunde det vara för sent.

Med det elektroniska Haldex krävdes bara att framhjulen spann ett sjundedels varv innan bakhjulen började driva.

Startar 4-hjulsdrivet

Det var Haldex snabba reglerförmåga som gjorde att XC90 tog sig upp för en brant snöig backe där VW Touareg blev stående halvvägs i Aftonbladet Bils test för ett år sedan. Ett test som satte fart mer fart på VW-teknikerna i Wolfsburg än på terrängvärstingen själv.

Men inte heller ett sjundedels hjulvarv är optimalt, fyrhjulsdrift omedelbart kombinerat med känslig elektronisk antislirreglering är överlägset bäst. Och det har Volvo infört nu. När bilen startar från stillastående är den alltid fyrhjulsdriven, direkt, utan fördröjning.

Om underlaget har tillräcklig friktion avaktiveras bakhjulsdriften vid 30 km/tim och sen fungerar Haldex som vanligt igen med 95 procent av drivningen fram och fem bak.

Systemet som Volvo kallar Instant Traction kommer att införas på alla Volvomodeller med Haldexsystemet under 2005.

Apache Trail har förbättrats, vägen har breddats och broar byggts sen indiankrigens tid, men stora delar saknar asfalt och räcken. Underlaget är lös sand där de senaste dagarnas regn spolat djupa diken.

Vildare än så här körs sällan stadsjeeparna. Volvos kunder finns i storstäderna längs kusterna, New York, Miami, Los Angeles och San Francisco och behöver de fyrhjulsdrift och hög markfrigång är det för att ta sig till närmaste skidort.

Kunderna är förmögna personer, ofta kvinnor, som vill köra jeep, men inte amerikanskt.

Växlar behagligt

XC90 V8 har ett europeiskt sportigt motor- och avgasljud med mycket morr men inte på det där typiskt amerikanska sättet. Det är så de vill ha det, kunderna i USA. En jänkare ska låta amerikanskt, en europé europeiskt.

En nyutvecklad sexstegad automatlåda växlar mjukt och behagligt. Sexan är en ren överväxel för att sänka motorvarvet på landsväg och därmed minska bränsleförbrukning och avgaser.

Under vår provtur i Arizona fick sexan sällan en chans.

Motorvägsavsnitten var få och dessutom kuperade. Förbrukningen var också högre än de 1,3 liter milen som Volvo anger.

Men att 0-100 går på 7,3 sekunder verkar inte otroligt. Och att Volvo ska få avsättning för de 15 000 V8-bilar som ska tillverkas varje år är inte heller osannolikt. Tvärtom lär Volvo få justera upp den produktionssiffran, precis som man gjort med XC90 hittills. Man planerade 50 000 bilar per år, men efterfrågan har hela tiden varit större än produktionen och nu är årstakten 90 000 bilar.Priset, 45 000 dollar, lär inte avskräcka de tilltänkta köparna.

Volvo XC90 V8

V8:an är kompakt, snål och ren.

Försäljning av lyxjeepar i USA/antal

Därför är XC90 billig i USA

PROVKÖRT.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln