Motorn på min VW-buss knackar och är slö - varför?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-11

Motorn knackar och är slö på min VW-bussHej! Min familj är stor, så vi köpte en begagnad VW-buss med 2,5 liters dieselmotor för ett par månader sedan. Efter senaste servicen har det börjat knacka i motorn, samtidigt som den inte är så pigg längre. När jag åkte tillbaks till verkstaden, så påstod mekanikern att det är ventillyftarna som har börjat låta. Eftersom jag inte tror att alla ventillyftarna pajar direkt efter en service, så åkte jag till en annan verkstad, som upptäckte att pumpen var felinställd. De påstod att den första verkstaden glömt att justera pumpen i samband med att de bytte kamrem. Motorn blev piggare efter pumpjusteringen, men låter fortfarande förfärligt. Kan det vara något som hände i samband med servicen?

Sture

Svar: Vevaxelns kamremshjul måste dras åt med hjälp av momentnyckel OCH gradskiva. Om verkstaden bara har dragit åt med moment, så vrider sig kamremshjulet tills kolvarna börjar slå

i ventilerna. Då låter det som om ventillyftarna har pajat, samtidigt som motorn blir trött eftersom både pump-

och kamaxelinställningen blir fel.

Tyvärr verkar det som om detta har hänt i din motor. Be verkstaden kolla om kamremshjulet har vridit sig. Om så är fallet får de börja om från början, samt byta kamaxelhjul och brotscha anliggningsytan på vevaxeln.

För övrigt är detta ett problem som kan uppstå på så gott som alla dieselmotorer från VW, Audi, Seat och Skoda.

Följ ämnen i artikeln