Varför måste jag nöta motorn?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-18

Jag har en 1998 års Volvo S40 T4 som kräver att jag nöter på startmotorn i 4-5 sekunder innan den startar. Styrboxen har inga fel eller varningar. Bara för att göra något har bränslefiltret bytts en extra gång. Ju längre tid som går mellan gångerna jag använder bilen desto mer lättstartad är den. Jag har även provat med att låta bränslepumpen vara igång ett tag innan jag vrider om nyckeln så att startmotorn sätter igång. Det var ingen skillnad. Motorn drar varken mer eller mindre bensin än innan det här uppkom.

/Lasse, Sollentuna

SVAR: Felet kan ligga i larmet. Börja med att låta verkstaden kolla hur larmet är inställt – det finns ofta något som kallas ”superlarm”, du klara dig kanske med ”vanligt” larm.

Om det inte fanns något konstigt i inställningen plockar du bort larmets säkringar. Ställ in bilen i ett låst garage om det känns läskigt med en olarmad bil. Om bilen startar direkt efter att ha varit olarmad under några timmar, så återstår felsökningen – och den kan ta tid. Därför skulle jag inte bry mig – om bilen vore min.

Följ ämnen i artikeln