Hjälp, motorn startar inte!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-06-26

Bosse Bildoktorns felsöknings- schema hjälper dig hitta felet

Anser du att det inte ens är lönt att öppna motorhuven om din moderna bil inte startar direkt? Visst är det fullt av elektronik i motorrummet, men det finns ändå en hel del att göra innan du ger upp och ringer verkstaden.

NEEEEEJ . Mitt i semesterresan vill plötsligt inte bilen starta. Bosse Bildoktorn ger dig tips som kan få bilen att starta, snabbare och enklare än vad du trodde var möjligt.

Ladda ner och skriv ut artikeln till höger och spara den i handskfacket. Om bilen vägrar att starta följer du bara flödesschemat här intill. Har du tur så hittar du felet och kan fixa det själv. Annars har du i alla fall ett mycket bra underlag när du ska förklara för verkstaden vad som har hänt.

Här följer några förklaringar till det som kan verka lite mysko i schemat:

Lägg i fyrans växel och skjut bilen en halvmeter. Detta gamla knep ger startmotordrevet nya fräscha kuggar att greppa i på svänghjulet. Ty en motor stannar alltid på samma ställen (fyra ställen på en fyrcylindrig och så vidare).

Har du bränsle i tanken? Vissa dieselmotorer luftar sig själva när man kör med startmotorn, andra måste luftas - läs instruktionsboken.

Bränslepumpen stängs av

Har "krockströmbrytaren" lösts ut? Vid en kollision aktiveras inte bara krockkuddarna utan även en strömbrytare som stänger av bränslepumpen. Annars finns en brandrisk om bensinen pumpas fram genom söndertrasade ledningar fast bilen står still.

Denna "krockströmbrytare" kan även lösas ut vid kraftiga ryck, exempelvis under körning på extremt gropig väg. Men strömbrytaren återställs lätt genom att trycka in en knapp. Det gäller bara att hitta knappen - läs instruktionsboken!

Koppla startkablar. Det viktigaste när man använder startkablar är att den sista kabeländen är en jordsladd som ansluts till en ren metallyta på motorn, så långt från batteriet som möjligt. Ty det är när du kopplar den sista sladden som det kan uppstå gnistor som i sin tur kan antända de gaser som bildas runt ett ansträngt batteri. Om bilen vägrar starta trots att startmotorn jobbar som den ska, så ska du inte göra mer än tre startförsök. Ty annars kanske du fyller katalysatorn med bensin. Och när felet slutligen är fixat och motorn startar så brinner katalysatorn upp.

Håll bromsen nedtryckt

Automatlådans växelväljare är inte i läge "P" eller "N".

Du håller inte bromspedalen nedtryckt. Vissa bilmärken kan bara startas med bromsen nedtryckt. Andra bilar vägrar att starta om det finns för lite bromsvätska i behållaren - läs instruktionsboken.

Bosse Andersson

Följ ämnen i artikeln