Tio månaders väntan på ny motor

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-06

Markos Audi A6 har inte rullat en meter sedan januari

Marko Vornanen har ägt sin Audi A6 i ett år, men knappt kört en meter.

I över tio månader har hans bil stått på verkstad.

Varför kommer aldrig reservdelarna och vem bär ansvaret för den långa väntan?

Eva-Maria Elstner.

Den 22 november 2006 var en lycklig Marko Vornanen på väg hem med sin nyinköpta Audi A6 4,2. En lyxig bil från 2002 som han importerat från Audihandlaren i Ahaus-Alstätte i Tyskland.

Bilen hade rullat 11 000 mil med en ägare och var fullservad hos Audi. Ett säkert kort, kort sagt.

Han vill dock ha full kontroll på bilen och en svensk servicestämpel i boken så fort som möjligt och lämnar in bilen på en vanlig service.

Närmaste auktoriserade Audiverkstad är Olofssons Bil i Haninge. För 5 224 kronor får Marko oljebyte med så kallad long-life- olja och nytt filter. Man kollar även bromsvätska och byter torkarblad. Allt är frid och fröjd.

Fick besked att köra vidare

Men redan två dagar efter service hörs ett dunkande ljud från motorn. Ljudet uppkommer när bilen står still med automatlådan i läge ”drive”. Marko blir genast orolig.

– Marko kom in med bilen och vi kontrollerade oljenivån tillsammans och den visade sig vara korrekt, berättar Björn Andersson på Olofssons Bil.

– Jag fick besked av Björn på Olofssons att köra vidare tills ljudet blev värre för de kunde inte lokalisera felet. Men jag var tvungen att lämna in bilen igen för jag klarade inte av missljudet, säger Marko

Verkstad denna gång blir Ekensbergs Bil.

– Vi gick igenom lådan och skickade turbinen på öppning men allt visade sig vara felfritt, berättar Fredrik Jalmarsson på Ekensbergs Bil.

Metallspån i oljan

Däremot upptäckte man metallspån i oljetråget. Ett tydligt tecken på att motorn var skadad. Troligtvis var det ett eller flera lager som tagit skada. Olofssons Bil fick återigen uppdraget efter att Marko berättat om det otäcka fyndet för Björn Andersson, men verkstaden var fulltecknad med jobb och bilen blev stående i sex veckor.

Motormännen, där Marko är medlem, rekommenderade honom att byta verkstad.

– Vi tog ut vevaxeln och kunde snabbt konstatera att ramlagren hade blivit ovala. Det kan bara bero på två saker, ingen smörjning eller övervarvning, berättar Fredrik Jalmarsson.

Marko stod nu inför en dyr motorreparation. Ramlagren i sig är inte dyra men arbetet kostar skjortan. Dessutom fanns ingen garanti och Markos försäkring i Salus Ansvar täckte bara motorskador upp till 10 000 mil.

Ekensbergs Bil beställde ramlager hos Din Bil i Bromma. Daniel Edlund var den som tog tag i ärendet.

– Enligt vårt system skulle det vara fem likadana lager, men när jag fått leveransen var det något som inte stämde. Jag kontrollerade med de befintliga lagren och såg att det skulle vara fyra likadana och ett spegelvänt lager, berättar Edlund.

Lyckades övertala Audi

Han kontrollerade med Audis supportavdelning, men fick samma information – fem likadana.

– Men jag gav mig inte utan kontaktade Audi Tyskland. Efter en tid fick jag handritade sprängskisser över motorn och med dem lyckades jag övertala tyskarna om att ett av lagren skulle vara spegelvänt.

Ständiga förseningar

Ekensbergs Bil beställde ramlagren i april och fick beskedet att de skulle komma den 9 augusti. Marko skulle alltså tvingas vänta ytterligare fyra månader på sin bil. Men den 9 augusti hände ingenting. Istället fick han ett nytt datum – vecka 42, ytterligare två månaders väntan. Din Bil i Bromma ordnade lånebil under den här tiden, men Marko ville ju använda sin A6 med V8 som han betalat dyrt för, men som han bara kört 400 mil med.

Ska man behöva vänta så här länge på reservdelar till sin Audi?

– Naturligtvis inte, men tyvärr verkar Markos fall ha sammanfallit med ett icke planerat leverantörsbyte av ramlagren. Att starta upp, köpa in råmaterial, förbereda och producera nya verktyg tar lång tid, säger Eva-Maria Elstner, presschef på Audi Sverige.

Vad är Audis policy i ett sådant här fall?

– Vi ska se till att hålla kunden mobil under väntetiden, alltså genom att vi tillhandahåller en lånebil, säger Elstner.

Vecka 42 ringer Marko till sin verkstad, bara för att få beskedet att reservdelarna inte kommer förrän vecka 47. Han tar själv kontakt med Audi och får först nu informationen om varför reservdelarna dröjt. Marko är frustrerad, arg och ledsen och tycker att Audi kunde gå halva vägen och dela kostnaden för en utbytesmotor istället för att förhala ärendet.

– Vi för en dialog med fabriken om eventuella möjligheter för att lösa detta snabbare men där har jag tyvärr ingen mer information att ge just nu, avslutar Eva-Maria Elstner.

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln