Krocktest tar död på småbilars säkerhetsmyt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-30

En ”säker bil” blev mos i krockprov

Den mindre bilen, en Smart, kollapsade helt enkelt när den krockade med en Mercedes C-klass.

Kan en småbil vara lika säker som en stor? Nej, och nu gör det ansedda amerikanska försäkringsinstitutet IIHS slut på myten om att småbilar kan vara lika säkra som stora bilar. Och det europeiska krockinstitutet Euro Ncap får en smäll på fingrarna.

Den som läser Euro Ncaps krockbetyg kan lätt få för sig att en femstjärnig småbil är lika säker som en femstjärnig stor bil. Så är det givetvis inte. Småbilar är bara så säkra om de krockar med en jämbördig motståndare, en lika lätt bil.

IIHS har krockat mellanklassbilar mot småbilar. Den större bilen fortsatte framåt vid krocken medan småbilen trycktes bakåt. Det gjorde att småbilen dels kollapsade, dels att påfrestningarna på krockdockorna blev mycket högre. Honda Jazz krockas mot Accord och i Jazz får föraren benen krossade, skador i mellangärdet och huvudet slog i ratten rätt genom krockkudden. Krocken mellan Toyota Camry och Yaris slutade likadant.

– Det förvånar mig inte, säger krockinstitutets stridbare chef Adrian Lund. Så här små bilar kan inte vara lika säkra som större bilar. Fysikens lagar sätter stopp.

Följ ämnen i artikeln