Müller: ”Vi måste avslöja sanningen”

Uppdaterad 2015-10-29 | Publicerad 2015-10-28

Här är VW-toppens priolista efter dieselfusket

Dieselskandalen har givit Volkswagen ett skamfilat rykte.

Nu presenterar vd:n Matthias Müller en prioriteringsplan med fem punkter för att bland annat återvinna förtroendet.

– Vi måste avslöja sanningen och lära av det, säger han.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

22 september erkände Volkswagen-koncernen att över elva miljoner bilar omfattades av dieselfusket där en fuskmjukvara manipulerade dieselbilarnas utsläppsvärden.

I Sverige har koncernen gått ut med informationen att 224 746 bilar berörs av fusket där modeller från Volkswagen, Seat, Audi och Skoda ingår.

Bad om ursäkt

I en stor reklamkampanj gick även VW i Sverige ut och bad sina kunder om ursäkt.

– I det här fallet handlar det om att vi vet att vi svikit ett förtroende, sa Marcus Thomasfolk, informationschef på VW till Aftonbladet Bil.

Under onsdagen presenterade koncernens vd, Matthias Müller, en prioriteringslista med de fem viktigaste punkterna för att bland annat få tillbaka förtroendet och hur man ska stötta drabbade bilägare.

Ska ställas till svars

Högst upp på Müllers priolista: stödja drabbade kunder och ta reda på vad som egentligen har hänt.

− Våra kunder är kärnan i allt som våra 600 000 anställda världen över gör. Vi måste avslöja sanningen och lära av det, sa Matthias Müller vid ett möte i Wolfsburg.

Müller berättade även, enligt ett pressmeddelande från VW att de ansvariga för vad som hänt, ska ställas till svars och ta konsekvenserna av sitt handlande.

DETTA HAR HÄNT – PÅ 35 SEKUNDER.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.