Stora batteriproblem sinkar Tesla Model 3

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2018-01-26

Teslas problem på batterifabriken i Nevada är större än tidigare känt, hävdar anställda.
Nu kan produktionen av Tesla Model 3 sinkas ytterligare.

Över 400 000 personer har betalat 1 000 dollar för att reservera en Tesla Model 3, företagets första masstillverkade elbil. Men det går minst sagt trögt för Tesla att leverera bilarna.

Redan i november ifjol fick man dra ner på tillverkningstakten på grund av ”flaskhalsar” i produktionen, inte minst i företagets batterifabrik Gigafactory i Sparks, Nevada.

Batteritillverkning för hand

Vd:n Elon Musk lovade då att man arbetade för att komma till rätta med problemen för att få ut Model 3 till kunderna.

Men nu visar det sig att svårigheterna kanske är större än företaget velat erkänna.

Nuvarande och tidigare anställda uppger för CNBC att företaget fram till mitten av december var tvungna att delvis tillverka batterierna till Model 3 för hand, och att man lånade in anställda från partnern Panasonic för att hjälpa till.

De anonyma källorna hävdar att Tesla inte är i närheten av att kunna masstillverka batterierna. Visserligen har man börjat skala ner den manuella hopsättningen, men den automatiserade produktionen kan fortfarande inte gå för fullt, enligt en Teslaingenjör.

”Kan fatta eld”

Flera av kvalitetskontrollanterna ska dessutom vara relativt oerfarna, vilket kan skapa både kvalitets- och säkerhetsproblem, enligt källor till CNBC. I värsta fall skulle batterierna kunna fatta eld.

Det tillbakavisas dock kraftigt av Tesla. En talesperson skriver i ett mail till CNBC att ”påståendet att Tesla någonsin skulle leverera en bil med farliga batterier är helt felaktigt, motsäger alla bevis och är frikopplat från verkligheten”.

Elon Musk lovade förra året att leverera 1 600 Model 3 under tredje kvartalet 2017. Utfallet: 220 leveranser. I augusti sa han att Tesla skulle tillverka mer än 5 000 bilar i veckan vid slutet av 2017, något som senare sänktes till 2 500 premium Model 3 i veckan vid slutet av mars i år.

Under 2017 levererade Tesla färre än 2 000 Model 3, enligt CNBC, samtliga dyrare långdistansmodeller. Inga basmodeller hade skickats iväg vid miten av januari.

Följ ämnen i artikeln