Kravet: Så mycket måste elbilen låta

Uppdaterad 2016-11-18 | Publicerad 2016-11-17

Hur ska framtidens trafik låta, när bilarna inte väsnas längre?

Nu har USA klubbat igenom krav för elbilar och även i Sverige kommer tysta fordon snart ”avkrävas” ljud.

– Det finns utrymme att göra ett eget ljud, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Elbilar är för tysta för allmänhetens bästa.

Eftersom de inte har någon traditionell drivlina som väsnas – måste det till något annat för att varna omgivningen att en bil är på väg. För hur ren och miljövänlig en Tesla eller en Nissan Leaf än är – det gör lika ont att bli påkörd av dem som vilken annan bil som helst.

Men snart ska tystnaden brytas.

Krävs tonhöjningar

Det är i USA som NHTSA nu klubbat beslutet att alla el- och hybridbilar som kan köra på ren eldrift måste föra oväsen. Detta i hastigheter upp till 30 km/h för att ”ge tillräcklig varning för fotgängare”.

Exakt vilket ljud de ska göra specificeras inte, men det finns rätt många krav på tonhöjningar(1 procent per km/h) och frekvenser som måste uppfyllas. Det nya kravet (som faktiskt klubbades igenom i den amerikanska kongressen redan 2010) kommer att gälla alla nya bilar som säljs efter den 1 september 2019.

I Sverige gäller EU-regler

Frågan är givetvis inte begränsad till USA – utan även i Sverige finns samma problematik.

Här finns det dock beslut om hur elbilarna ska låta.

– Vi har inga särregler i Sverige utan vi förhåller oss till de EU-regler som finns. Det finns en EU-förordning som säger att ett fordon med el- eller hybriddrift ska ha ett akustiskt varningssystem, säger Hans Norén, utredare på Transportstyrelsen.

Ljud i låga hastigheter

Hans Kravet på varningsljudet gäller fordon från 1 juli 2021, dock så ska alla fordon som typgodkänds efter 1 jul 2019 uppfylla kravet.

– Förordningen säger att systemet ska generera ljud från start upp till 20 km/h samt vid backning. Det finns även ett reglemente man kommer hänvisa till och där beskrivs ljudet och hur de ska vara konstruerat. Men jag bedömer ljudet som lågt, lägsta nivån är jättelågt. Men de som sitter i bilen, de som är runt bilen och branschen är intresserade av att det inte ska låta för mycket. Däremot vet jag att Synskadades Riksförbund haft åsikter om att det låter för lågt.,

Men hur ska en elbil låta?

– Ljudet ska innehålla tonartshöjning och vara igenkänningsbart som ett fordon. Det finns vissa frekvenser och vissa krav som ska uppfyllas. Men inom de ramarna finns det utrymme för att göra ett eget ljud, säger Hans.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

COMPUTERSALG

Belkin BoostCharge Convertible Qi2 Wireless Pad to Stand

866 kr

TEKNIKPROFFSET

Deltaco E-Charge Wallbox 1-phase 6-16A Mode 3, Type 2

3 499 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

6 990 kr

COMPUTERSALG

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

4 000 kr

PROSHOP

Wallbox Copper SB

5 397 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 690 kr

ELGIGANTEN

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

6 495 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 195 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

3 709 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 345 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

WEBHALLEN

Google Pixel let Dock

1 599 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

CDON

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

3 509,42 kr

ELBUTIK

Q-Light Qudo Typ 2 32A 3-fas 22kW

5 499 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 895 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 990 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

4 795 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln