Martin Timell vet hur man skruvar isär en Triumph

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-10-16

– Det är svårt att hitta en bil med identitet

Han är inte bara händig. Han gillar bilar också.

TV4-profilen Martin Timell sätter sig gärna i bilen och kör.

Så det är mycket bli för Martin Timell?

- Ja, jag är väldigt intresserad och det har jag alltid varit. Jag läser det mesta om bilar och följer utvecklingen och försöker hålla koll på nya modeller och andra nyheter.

Hur ser du på den, utvecklingen alltså?

- Det är lite tråkigt att det är svårt att hitta en bil med egen identitet i dag. Alla märken och modeller är så lika varandra. De enda som sticker ut lite grand är BMW och Audi tycker jag. De båda har klarat av att göra bilar där man tydligt ser vad det är för märke, även bland de olika modellerna.

Vad kör du själv i dag då?

- Jag kör en ganska ny Audi A6. Jag körde Volvo rätt länge, men så blev den A6 med 3,2 liters V6:a. Jag hade SUV tidigare, en Volvo XC90. Och redan så märker jag skillnaden. Audin drar halvlitern mindre per mil och det märks på bränslekostnaderna också.

Hur började det då?

- Min första bil var en Simca 1501 som jag köpte för 500 spänn. Den hade jag tills topplocket sprack. Den var billig, men inte särskilt kul. Sedan blev det en massa VW-bubblor och en Folka cab. Och en Triumph Spitfire. Den var kul. Sedan hade jag en period med Fordar, av någon anledning, sedan blev det BMW, Audi och Volvo.

Gör du någonting själv med dina bilar?

- Nej, inte nu längre, men när jag hade Triumphen fick man ju plocka ur motorn minst en gång om året. Då kan man snacka om skruva. Och växellådan fick jag ta isär och fixa och elsystemet. Man fick ju lära sig om Lucas elsystem - mannen som uppfann mörkret.

Hur ser du på att nya bilar är så komplicerade?

- Det är lite tråkigt. Man kan ju inte göra någonting om man inte är civilingenjör och har tillgång till en dator. Jag var själv inne och uppgraderade växellådan i min Audi för ett tag sedan och det gjorde de på verkstaden genom att koppla upp en dator till bilen.

Martin Timell sätter bilar på:

Peter Pettersson

Följ ämnen i artikeln