Uppmaning: Skrota din gamla bil och köp en ny

Uppdaterad 2018-03-11 | Publicerad 2018-02-26

Ny statistik visar att utsläppen minskar för långsamt. Därför bör de gamla bilarna skrotas, menar Transportstyrelsen.

Utsläppen från vägtrafiken minskar för långsamt, visar ny statistik.
Nu uppmanas alla bilägare med gamla bensin- och dieselbilar att skrota fordonen.
– Vi behöver alla göra mycket mer för att minska utsläppen snabbare, inte minst vid nybilsköpen, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

Utsläppen har endast minskat med upp till två procent under förra året. Men det räcker inte för att nå klimatmålet 2030. Då behöver utsläppen minska med åtta procent – varje år.

– Det är oroväckande att utsläppsminskningen tillfälligt stannat av. Vi behöver alla göra mycket mer för att minska utsläppen snabbare, inte minst vid nybilsköpen, säger Sven Haunhammar, miljödirektör på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Måste öka antalet elbilar

Enligt både Trafikverket och Transportstyrelsen behöver personbilsflottan förnyas.

Så sitter du på en gammal och bränsletörstig fordon menar myndigheterna att den antingen måste användas mindre eller skrotas – och ersättas av nya bränslesnåla fordon.

Den lilla utsläppsminskning som ändå har skett står endast elbilarna för. Bensin- och dieselbilarna fortsätter att öka utsläppen.

För att Sverige ska nå klimatmålet 2030 måste utsläppen minska med 70 procent. Enligt myndigheterna innebär det här att städerna behöver byggas tätare och det måste bli lättare att resa med kollektivtrafik, cykel och att kunna gå.

”Dessutom behöver andelen elektrifierade, tysta och utsläppsfria fordon öka”, står det i pressmeddelandet.

Även nyare bilar står stilla

Målsättningen har varit att nytillverkade bilar ska vara mer koldioxidsnåla för varje år. Men enligt Transporstyrelsen är skillnaden knapp. I snitt släppte nya bilar nästan ut samma mängd koldioxid 2016 som 2017, 123 gram per kilometer.

– Nybilsförsäljningen av personbilar har ökat kraftigt. Förra året registrerades mer än 70 000 fler personbilar jämfört med 2014. Ökningen får naturligtvis påverkan på de totala utsläppen från vägtrafiken, säger Bo Magnusson, ställföreträdande direktör för Fordonsinformation på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

För att nå klimatmålet behöver koldioxidutsläppen komma ner till 95 gram per kilometer till 2021 för att sedan fortsätta minska ännu mer.