Här lyfter den flygande elbilen

Uppdaterad 2018-07-23 | Publicerad 2017-04-21

Liliums flygande elbil klarade testerna.

Den flygande elbilen som ska revolutionera vårt sätt att resa har lyft från marken.
Farkosten lovar fem gånger snabbare resor än en vanlig bil.

Det är företaget Lilium som utvecklat världens första eldrivna flygplan som kan lyfta och landa vertikalt, som en helikopter. Den 20 april genomfördes jungfrufärden med den tvåsitsiga farkosten i tyska München, och ska man tro företagets VD Daniel Wiegand var testet en succé.

”Banbrytande design”

– Det lyckosamma flygtestprogrammet visar att vår banbrytande tekniska design fungerar precis som vi förutspått, säger han i ett pressmeddelande.

Flygplanet, eller den flygande bilen, drivs 100 procent av el och kan flygas i 300 kilometer. Topphastigheten är 300 kilometer i timmen. Energiförbrukningen vid flygning är jämförbar med en konventionell elbil, enligt företaget.

Samma pris som taxi

Farkosten kan lyfta och landa vertikalt från en liten öppen yta eller en landningsbana på en byggnad. Lilium arbetar nu med att ta fram ett femsitsigt flygplan som skulle kunna användas för taxiresor och som bilpool. Kombinationen av energieffektivitet och att det bara krävs minimalt med infrastruktur på marken gör att företaget hoppas att priset ska kunna jämföras med en vanlig taxiresa.

Och restiden hoppas man kunna förkorta rejält, inte minst i städer med trafikproblem. Enligt Lilium kommer en resa från Manhattan till JFK-flygplatsen i New York ta cirka fem minuter med den flygande bilen, jämfört med 55 minuters körtid på marken.

Fler modeller på gång

Även Uber och Airbus arbetar med att ta fram flygande elbilar som kan lyfta och landa precis som helikoptrar. Samtidigt meddelar det slovakiska företaget AeroMobil att de planerar att börja sälja en flygande bilmodell redan i år. Men för att lyfta och landa det uppåt 15 miljoner kronor dyra fordonet krävs såväl ett mindre flygfält som flygcertifikat.

Så fungerar Llliums flygande elbil

  • Bilen flyger med hjälp av 36 eldrivna jetmotorer monterade på vingarna via 12 rörliga klaffar.
  • När den lyfter riktas jetklaffrna neråt för att möjliggöra det vertikala lyftet.
  • I luften justeras klaffarna gradvis till horisontellt läge för att föra bilen framåt.

Följ ämnen i artikeln