Sex stadsjeepars fyrhjulsdrift

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-01-16

Volvo XC90 är framhjulsdriven till 95 procent.

Volvo XC90.

BMW X3

xDrive. Ett lamellpaket styr kraften steglöst mellan fram- och bakaxel. Grundläget är 40/60 med på BMW-vis mest kraft på bakhjulen. Med hjälp av sensorer kan systemet känna av när ett hjul är på väg att förlora greppet och omfördela kraft till de andra hjulen innan greppet har förlorats. Överföringen hanteras av antispinnsystemet DSC och de elektroniska bromsarna. Kan fördela kraften från 100 procent bak till 50/50.

VW Touareg

4xMotion. Den permanenta fyrhjulsdrivningen är fördelad 50/50 mellan fram- och bakhjul, och fördelas med fördelningsväxellåda (hög eller låg) och mittdifferential. Så snart ett hjul slirar fördelas kraft till det hjulpar som har bäst grepp. Diffspärren styrs elektroniskt och kopplas in automatiskt, eller låses manuellt av föraren. Diffspärr på bakaxeln finns som extrautrustning.

Suzuki Ignis

I normala fall är bilen framhjulsdriven, men om något av framhjulen roterar snabbare än bakhjulen träder fyrhjulsdriften in. En traditionell viskokoppling känner av skillnader i varvtal mellan axlarna och för kraften bakåt. Upp till 50 procent av kraften kan föras akterut, enligt tillverkaren. Testet visar att det sannolikt är mindre.

Land Rover Freelander

Freelander. Permanent fyrhjulsdrift med 50/50-fördelning. Via viskokoppling fördelas kraften. Freelander är utrustad med ett elektroniskt antispinnsystem (4ETC) som tar hjälp av bromsarna för att minimera hjulspinn. Hill Descent Control (HDC) bromsar automatiskt hjulen vid branta nedförslut.

Hyundai Santa Fe

Permanent fyrhjulsdrift med mellandifferential av viskotyp. I normal körning på torr asfalt finns 90 procent av kraften på framhjulen och 10 procent bak. Vid behov fördelas kraften steglöst till maximalt 60/40 mellan fram- och bakaxel. På GLS-modellen finns en mekanisk differentialbroms på bakaxeln.

Volvo XC90

AWD. Normalt är bilen framhjulsdriven till 95 procent. Haldexkopplingen, som fördelar drivkraften, går in om något av framhjulen skulle slira. Elektroniken bromsar spinnande hjul och aktiverar de bakre hjulen som har friktion. Antisladdsystemet (DSTC) går ej att koppla ur.

Läs mer om stadsjeeparna

David Lilja

Följ ämnen i artikeln