Långt namn på världens snabbaste sedan

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-27

Brabus SV12 R Biturbo 800 Mercedes-Benz S-Class

Mercedes-Benz S-klass.

Bara det säger att det handlar om en stor och dyr bil.

Prefixet Brabus skvallrar om att det finns rejält med motorstyrka.

Lägg till SV12 R 800 Biturbo i titeln och du har namnet på världens snabbaste lyxsedan.

Hur annorlunda kan en idé bli innan den visar sig vara osäljbar? Nästan hur extrem som helst. Köpare verkar det alltid finnas även om priset är högt, om man ska tro tyska Merca-trimmaren Brabus.

Monster till S-klass

Den senaste skapelsen från gossarna i Bottrop norr om Düsseldorf är en Mercedes S 600 som piffats upp rejält.

V12-motorn på 5,5 liter har förstorats till 6,3 liter och effekten är därmed imponerande 788 hästar eller 588 kW. Teoretiskt sett är max vridmomentet enorma 1 420 Nm från låga 2100 varv/minut, men det har i bilen begränsats till ”bara” 1100 Nm.

Dubbla turbon

Förutom ökad motorvolym ha bilen försetts med bl a dubbla turboaggregat, modifierade kamaxlar, sportavgassystem i rostfritt stål och omprogrammerad mjukvara.

Maxfart begränsad...till 350 km/t

Hela muskelmassan framför vindrutan gör Brabus SV12 R Biturbo 800 Mercedes-Benz S-Class till den snabbaste lyx-sedanen i serieproduktion. Bilen gör 0-100 km/tim på 3,9 sekunder och topphastigheten är begränsad till 350 km/t (!). Med andra ord skulle den kunna köras ännu snabbare.

Den förbättrade aerodynamiken ger bilen ökad stabilitet i höga hastigheter och den elektroniskt justerbara fjädringen sänker bilen 15 millimeter när det går riktigt fort.

Lyx blir überlyx

Nu är inte prestandan det enda som drar upp priset. S-klassbilarna är redan i grundutförande veritabla lyxkryssare. När Brabus viftar med trollspöt över bilar höjs de ännu en nivå till über-lyxklass.

Alla färger möjliga

Inredningen kan fås helt i skinn i vilken färg som helst eller Alcantara, om man så vill. Samma gäller paneler i exklusiva träslag – alla nyanser går att ordna. Förutom sedvanligt frossande i elektronik för för både förare och passagerare, finns för de Apple-frälsta också ett ”iBusiness”-kit med integrerad Apple-elektronik i bilen.

Som så ofta med dessa lyxåk har priset på Brabus SV12 R Biturbo 800 Mercedes-Benz S-Class inte nämnts. Förmodligen ligger det ljusår över den prisnivå de flesta har råd med.

Följ ämnen i artikeln