Gör ett dollarklipp – köp bilen i USA

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-03

Låg dollarkurs gör privatimport lönsamt

Den billiga dollarn betyder att du kan fyndshoppa - en bil.

Med lite hjälp sköter du hela proceduren på nätet.

Och det är inte bara jänkare som är billiga - även Volvo går till reapris.

Volvo är en av de bilar det kan löna sig att köpa i USA.

- Generellt tjänar man mest på att köpa en amerikansk eller japansk bil, men även en Volvo kan man tjäna på, säger Tobias Meschke, vd för Dealster, som bland annat ordnar bilimportresor till USA för privatpersoner.

Nätet svämmar över av bilar till bra priser, både nya och begagnade. Tobias Meschke varnar dock för att köpa en helt ny bil.

- Den kan vara "ny", men den ska helst ha varit registrerad i USA. Då blir det lättare att registrera den i Sverige.

Hur mycket kan man tjäna?

- På en ”ny” Corvette kan man tjäna 100-150 000 kronor. Men även billigare bilar kan löna sig - botten ligger väl någonstans vid 10 000-12 000 dollar för att det ska löna sig. Frakt, ombyggnad och registrering kostar ju runt 30 000 kronor, oavsett priset på bilen. Ju dyrare bil, desto mer tjänar man.

En variant är att åka till USA och själv köpa bilen.

En annan lösning är att sköta allt på nätet och hitta bilen på exempelvis e-bay. Många återförsäljare samarbetar med ett fraktföretag och kan skicka bilen till Sverige. Det finns också företag som kan genomföra köpet och frakta bilen åt dig - flera har riktat in sig på svenska kunder.

Sitter du hemma vid datorn är det bästa förstås om du har en bekant over there som kan inspektera bilen åt dig. Har du inte det är det kanske säkrast att anlita ett företag för köpet, och dessutom vara noga med referenser. Det är av naturliga skäl inte lätt att reklamera bilen om den inte motsvarar dina förväntningar när den kommer fram till Sverige.

Tobias Meschke rekommenderar en ovan person att anlita ett företag för hjälp med pappersarbete, frakt, ombyggnad och registrering även i Sverige.

- Kanske kan man spara 10 000-15000 på att göra allt själv. Men är man inte jätteinsatt är det väldigt svårt. Jag anser inte att det är värt det. Kalkylen ska inte bygga på det - då är det ingen bra affär i vilket fall.

Hamnar i Göteborg

Vill du köpa bil helt på egen hand bör du redan i förväg kontakta en fraktfirma som är redo att ta hem din nya bil. Räkna med några veckor för frakten, som oftast har Göteborg som slutdestination. Det går även att beställa frakt direkt till andra hamnar - men det är dyrare.

En importfirma kan sköta hela eller delar av proceduren i Sverige, och även frakta bilen från hamnen till staden där du bor. Men som privatperson måste du bege dig till hamnen där bilen finns i egen hög person för att fixa pappersarbete och betala tull och moms. Tullblanketten kan nämligen inte skickas - och den ser ut som en arkitektritning.

- Ja, den är inte så värst enkel att fylla i för en privatperson, säger Sten Fjellman, klareringschef för tullen i Göteborg.

- Importerar du en bil en gång är det klart att du hemskt gärna får komma hit, så hjälper vi dig över disk. Men vill man ha det bekvämt och bra anlitar man ett ombud.

Sten Fjellman tipsar om att man kan ringa och boka tid innan.

- Det är inget krav, men det är bra om man gör det. Så slipper vi ha 15 personer samtidigt som behöver hjälp.

Vad brukar folk missa?

- Det låter konstigt, men en del köper bil med en handskakning och har inget riktigt kvitto. Då kan det bli problem. Jag tycker att man ska kräva en riktig faktura, och inte acceptera något som ser ut som om man köpt två bullar på en stormarknad.

Sten Fjellman rekommenderar också att man i god tid före köpet använder kalkylatorn som finns på tullverkets hemsida, som ger en ungefärlig uppgift om vad bilen kan komma att kosta efter alla avgifter.

- Då kan man se om affären man funderar på är en bra affär. Så slipper man få en otrevlig överraskning sedan.

Maria Wångersjö

Följ ämnen i artikeln