Annons

Villaägaren: Så sparar jag in massa pengar på elen

Tidigare var elen alltid en av de största utgiftsposterna varje månad.

Men nu har villaägaren Kent Sörensen hittat ett smart sätt att minska sin elkostnad.

– Jag vet att jag har ett bra pris på elen men framför allt älskar jag enkelheten med Kundkraft. Det är supersmidigt, säger Kent Sörensen.

Det har säkert inte undgått någon att elpriserna har gått upp de senaste åren. Faktum är att elpriserna är de högsta på tio år. En som känt av det här med stigande priser är villaägaren Kent Sörensen som bor i en 120 kvadratmeter stor villa i Ljungskile.

”Naturligt att gå tillbaka till Kundkraft”

För många år sedan gick Kent Sörensen med i Kundkraft som verkar för lägre elpriser och som erbjuder elavtal som är billigast i längden. Han var nöjd med sitt avtal och sin elräkning men valde att hoppa av när ett annat erbjudande plötsligt dök upp på annat håll.

­ – Vi var med i Kundkraft i fyra kanske fem år tidigare och var jättenöjda. Men när en bekant till familjen började på ett elbolag så kunde hon fixa en bra deal. Och vi ville gynna henne och hennes nya jobb. Men efter ett tag slutade hon på jobbet och då försvann också förmånen för oss. Och då var det naturligt att gå tillbaka till Kundkraft. Den här gången har vi nog varit med lika länge – fyra, fem år – men nu tänker jag inte byta, säger Kent Sörensen.

På frågan varför Kent tycker att Kundkraft är så bra kommer svaret blixtsnabbt.

– Det handlar om en låg kostnad på ett enkelt sätt. Visst går det kanske att kanske spara en hundralapp eller så genom att själv jaga runt bland elbolagens erbjudanden men med Kundkraft behöver du inte göra det. De sköter ju allt och det är så smidigt och enkelt. Det är helt klart värt den där lilla slanten som man eventuellt kan spara om man anstränger sig själv, säger han.

Inga fasta avgifter

Kundkrafts grundfilosofi är att ”tillsammans är man starkare.” Genom att samla 250 000 av Sveriges elkonsumenter sätter bolaget press på elmarknaden. Det elbolag som kan erbjuda 100 procent grön el till lägst pris får leverera el till medlemmarna. I Kundkrafts avtal finns inga fasta avgifter eller andra extra kostnader.

I dagarna fick Kent Sörensen ett mejl om att det i mars är dags för en ny upphandling och ett nytt avtal med Kundkraft.

– Det är så enkelt. Om du vill vara med så behöver du inte göra något alls, bara fortsätta. Jag vill heller inte vara aktiv när det gäller förhandlingar om priset på elen, säger Kent Sörensen.

Sparat mycket pengar

Sedan Kent Sörensen gick med i Kundkraft har elkostnaderna gått ned märkbart.

– Jämför jag med om vi inte hade gjort något annat val så har vi naturligtvis sparat en massa pengar på att vara med i Kundkraft, men jag vet inga direkta summor. Jag vill bara ha en bra affär utan att behöva själv behöva ”deala” eller ringa runt och vara aktiv.

– Att bara stanna kvar hos de stora elbolagen är ungefär som när man ser bilannonser – där man ser annonser för en ny bil från 250 000 kronor – men då ingår ju knappt hjul. Det är alltid en massa påslag och avgifter hit och dit. Det slipper jag med Kundkraft, säger Kent Sörensen.

El från förnyelsebara källor

Kent Sörensen och alla de andra 250 000 medlemmarna får dessutom grön el levererad i sina eluttag vilket naturligtvis är bättre för miljön.

– Egentligen är det viktigt, men det är inte den viktigaste faktorn för mig. Enkelheten är det bästa. Men samtidigt om de hade gått ut och sagt att de levererade 100 procent el från kol så hade jag kanske inte varit medlem, skrattar Kent Sörensen.

Sänkt elkostnad för 400 000 svenska hushåll

Sedan 1999 har Kundkraft genomfört fler än 1 000 el-auktioner och sänkt elkostnaden för över 400 000 svenska hushåll. Att gå med är enkelt – och gratis. Genom åren har bolaget mött många som funderat hur Kundkraft kan erbjuda ett elavtal som är billigast i längden – med grön el och inga fasta avgifter.

– Svaret är medlemmarna. Tack vare de 250 000 personerna som är med i Kundkraft kan företaget sätta press på elmarknaden, säger Anders Kaijser, VD på Kundkraft Sverige AB.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln