Annons

Ny tjänst hjälper dig hitta hållbart mode

Salah Said, hållbarhetschef på Klarna.

Vi vill ha ett mer hållbart mode – men att veta hur de plagg vi handlar påverkar miljön kan vara svårt.

Tillsammans med Good On You lanserar Klarna därför hållbara samlingar för att guida konsumenterna till smartare klädshopping. 

– Vår vision är att förse våra kunder med kunskap som ger dem makten att bidra till förändring, säger Salah Said, hållbarhetschef på Klarna.

Allt fler konsumenter söker sig mot ett mer hållbart mode. En global studie av Economist Intelligence Unit visar att sökningar efter hållbara produkter har ökat med 71 procent under de senaste fem åren. Men i en tid då vi översköljs av information kan det vara en rejäl utmaning att hitta rätt. 

Genom ett nytt samarbete med plattformen Good On You lanserar Klarna en serie hållbara kollektioner, så kallade “samlingar” för att hjälpa konsumenterna till smartare val.

Hjälp att göra medvetna val

Good On You samlar den mest pålitliga informationen gällande hållbarhet genom ett tydligt betygssystem. Bedömningen görs sedan genom att utvärdera fler än 500 datapunkter kring de mest kritiska sociala och miljömässiga frågorna som modebranschen står inför i dag. Betyget hjälper konsumenterna att göra medvetna och etiska val i shoppingen.  


– Nu ger vi konsumenterna möjlighet att agera på kunskapen och ta ännu mer informerade och välgrundade shoppingbeslut. Som ledare inom hållbarhetsdrivna insikter blir Good On You ett viktigt komplement som kommer hjälpa konsumenter att upptäcka hållbara och etiskt försvarbara varumärken, säger Salah Said, hållbarhetschef på Klarna.

”Konsumenter har stor makt”

I den första uppsättningen av hållbara samlingar hos Klarna hittar du 23 varumärken, bland andra Asket, Pangaia, Lucy & Yak, Mara Hoffman och Nudie Jeans. Alla har fått toppbetyg av Good On You för sitt gedigna hållbarhetsarbete. 

– Vi på Good On You är övertygade om att konsumenterna i dag har stor makt att hålla varumärken ansvariga. Lanseringen av hållbara samlingar kommer hjälpa ännu fler konsumenter världen över att förstå hur olika varumärken påverkar miljön och därmed hjälpa dem att shoppa smartare, säger Kathy Kearns, Head of Enterprise på Good On You. 

Redan nu finns Klarnas hållbara samlingar i Klarna-appen och fler samlingar kommer att lanseras kontinuerligt under 2022.

Läs mer om Good On You och deras metoder för varumärkesklassificering
(PDF)

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln