ÅSIKT

Straffa inte glesbygden – bygg ut kärnkraften

KD: I stället väljer regeringen att försvåra livet för dem som är beroende av bilen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT (Montage)
Kristdemokraterna har sett hur en kraftig höjning av bränsleskatten försvårar livet för människor i glesbygden, skriver Ebba Busch Thor och Magnus Oscarsson.

DEBATT. Ska det vara möjligt att leva utanför storstäderna? Sedan den rödgröna regeringen kom till makten 2014 har den lyckats höja skatten på bensin och diesel fem gånger. 2017 införde den dessutom en överindexering som innebär att skatten höjs automatiskt varje år – och i snabbare takt än tidigare.

Tack vare M/KD-budgeten stoppades överindexeringen tillfälligt, vilket innebär att skattehöjningen nästan halverades. Men glädjen blev kortvarig. Vi såg det komma med januariöverenskommelsens höjning på miljöskatterna med 15 miljarder.

Det var inte långsökt att tro att vi står inför kraftigt höjda kostnader för att köra bil och nyligen bekräftade klimat- och miljöminister Isabella Lövin våra farhågor. Regeringen och dess nya samarbetspartier kommer att införa indexering igen.

Kristdemokraterna har sett hur en kraftig höjning av bränsleskatten försvårar livet för människor i glesbygden. Många är beroende av bilen för att kunna ta sig till och från jobbet. För att deras barn ska ha möjlighet att ha någon fritidsaktivitet. Kunna sporta eller spela ett instrument.

Även om regeringen verkar tro det, så är det inte okynnesåkning folk ägnar sig åt.

Reformen bekräftar den storstadsfokusering som regeringen har, även när man samarbetar med partier som gärna vill ses som glesbygdsvänliga.

Man införde elcykelpremier, som ändå kräver att du har det rätt gott ställt och bor i tättbebyggt område. Man fortsätter att prata sig gröna om utökad lokaltrafik, men det är och förblir fortfarande en möjlighet och förmån främst för dem som bor i tätbebyggda områden och större städer.

För en regering som säger sig vilja hålla ihop landet är agerandet märkligt.

Socialdemokrater och miljöpartister misstänkliggör gärna moderater och kristdemokrater genom att peka på våra skattesänkningar men talar tystare om att det är de själva som gått med på att slopa värnskatten, en skattelättnad för dem med högst inkomster, samtidigt som de nu aviserar en skattehöjning för vanligt folk.

Vi måste sluta se städerna som alltings norm och dessutom vidga perspektiven. Inte minst gäller detta den röd-gröna regeringen.

Sverige har redan i dag höga skatter på drivmedel, samtidigt som det är ett avlångt land med helt olika förutsättningar att välja bort bilen. Drivmedel bär sina miljöskadliga kostnader, genom skatterna, men målsättningen behöver vara en omställning från en fossilberoende fordonsflotta.

För det behövs säker tillgång till klimatvänlig el snarare än högre skatter.

Så sent som i december kom FN:s klimatpanel, IPCC, med en rapport som säger att kärnkraften behöver öka med mellan 91 och 190 procent fram till 2050 för att vi ska kunna begränsa den globala uppvärmningen till max en och en halv grad.

Ska vi klara övergången till ett fossilfritt samhälle behövs i det korta perspektivet mer – inte mindre – kärnkraft. Så, om regeringen nu menar allvar med sin klimatsatsning är det här den borde göra helt om i stället för att försvåra livet för glesbygdsbor.

Men Miljöpartiet verkar helt resistent när det gäller argument som talar för kärnkraften. Dess motstånd mot kärnkraften är dogmatiskt, inte rationellt.

Vi förstår. Det är alltid prestigemässigt svårt att ändra ett tidigare fattat beslut. Kristdemokraterna var ett av flera partier i den senaste överenskommelsen som stödde Linje 3 i kärnkraftsomröstningen 1980.

Ett beslut vi under lång tid steg för steg fått skäl att ompröva. För oss var det nya fakta om människans klimatpåverkan som fällde avgörandet för vår ändrade position.

Många av oss har varken tillgång till tunnelbana eller buss utan måste ta bilen för att livet ska fungera. Före valet var devisen ”Hela Sverige ska leva!” Hur blir det nu med det?


Ebba Busch Thor, partiledare (KD)
Magnus Oscarsson, landsbygds- och jordbrukspolitisk talesperson (KD)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.