Vore det inte bättre att fixa posten i stället?

Debattören: Myndighetssverige köper sig dyr PR snarare än att åtgärda problemen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2018-05-21 | Publicerad 2018-05-08

Flera myndigheter väljer att ”hotta upp” sin mediebild i stället för att fixa det som faktiskt stör – verksamheterna som inte fungerar, skriver debattören.

DEBATT. En gång i tiden kanske S var ett statsbärande parti och statens maskineri gick som en klocka. Om något kärvade kunde medborgarna lita på att kompetenta statstjänstemän hanterade problemet, ett kontrakt. Det var ju det skatten gick till. I dag går dina och mina skattepengar till det offentligas lekstugor.

Ingen har väl missat PostNord i kvällstidningarna. Små notiser som gått ut på att ”Det är inte vårt fel att paketen inte kommer fram” följt av: Sponsrat av PostNord, så kallad ”content marketing”, avsett att lura dig att tro att texten är skriven av en journalist när det i själva verket är en annons.

Man undrar stilla hur mycket denna kampanj kostar och om det inte hade varit bättre att faktiskt gneta på och se till att PAKETEN KOMMER FRAM?

Som om inte detta vore nog, meddelar PostNords Sverigechef Annemarie Gardshol att:  ”företaget ska ge sig ut på en 2 månader lång Sverigeturné” Inte för att dela ut försenade paket utan för att ”ta emot synpunkter, kritik, idéer och förslag till förbättringar”. Alltså att bättra på mediebilden.

I brist på direktiv från den politiska ledningen verkar det nya mantrat för offentliga Sverige vara If You can’t fix it – så kan du i alla fall skaffa dig en ny mediebild!

En annan myndighetsfavorit är Arbetsförmedlingen, den myndighet som ligger i den absoluta botten när det gäller medborgarnas förtroende. AF ska nu rycka upp sig. Men det är inte konkreta insatser i myndighetens arbetssätt vi ser, inte insatser för att få fler i arbete, nej i stället bestämmer man sig för att ”hotta upp”, ja just det – mediebilden.

I samverkan med SVT lanseras dokusåpan ”Arbetsförmedlingen”. Och det enda jag tänker på är: Var Ylva Johansson informerad? I Socialdemokraternas Sverige premieras inte förvaltningskompetens utan mediekompetens.

Detta är alltså den myndighet som Alliansen tydligt deklarerat ska läggas ner efter nästa val. Man förstår varför.

Och behöver jag ens nämna Transportstyrelsen och Försäkringskassan?

Talking about SVT. De intersektionellt orienterade aktivisterna på SVT har som bekant gjort det igen. I skydd av epitetet satir genomför programmet ”Svenska Nyheter” en illa dold politisk manifestation mot det svenska friskolesystemet. Programledaren Jesper Rönnlund säger i programmet: ”Detta är public service i sin finaste form”. Och ”Dina licenspengar har gått till det här”. Ja det är i sanning satir, men inte över friskolesystemet utan över SVT självt, ett företag i identitetspolitiskt fritt fall.

”Något har gått sönder i Sverige”, lät det från S inför förra valet. I dagens högskatte-Sverige lägger myndigheter resurser på tveksamma medieprojekt – i stället för på vård, skola och omsorg – kontraktet med skattebetalarna är brutet!


Magnus Liljegren, liberal debattör


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.