Vi erbjuder radio för äldre på det sätt vi kan

Replik från Sveriges Radio om en kanal för lyssnare över 55

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2019-01-02

Det mest uppenbara skälet till att P4 Plus är en webbkanal är att vi inte har plats i FM bandet, skriver Björn Löfdahl.

REPLIK. Alf Engström frågar sig i en debattartikel i vilken kanal de över 55 har sin radio. Svaret är att vi hoppas att det finns i flera av Sveriges Radios kanaler och våra lyssnarsiffror visar också att så är fallet, vilket vi förstås tycker är väldigt bra.

En stor del av vår publik i P1, P2 och P4 består av de som är över 50. Av våra FM-kanaler är P3 undantaget eftersom det är den kanalen som har den tydligaste målinriktningen på ålder med sikte på de yngre lyssnarna, som lyssnar lika mycket dagtid som vid andra tillfällen.

Men det Alf Engström egentligen refererar till är en viss typ av program, specifikt refererar han till webbkanalen P4 Plus. Detta är mycket riktigt en webbaserad kanal som vi för närvarande driver som en experimentkanal.

Det mest uppenbara skälet för detta är att vi inte har plats i FM-bandet för kanalen. Vi vill därför erbjuda det utbud vi gör i P4 Plus på det sätt vi kan.

Tyvärr har vi varken plats eller råd att erbjuda ett stort antal specialinriktade kanaler för alla grupper hur mycket vi än skulle vilja det. Därför finns mycket material endast via webben samtidigt som vi tillgängliggör till exempel P4 Plus, vårt minoritetsutbud och till exempel Barnradion vid olika tillfällen i våra FM-kanaler.

Vi skulle också till exempel gärna lägga mer resurser på barn och unga som får en bråkdel av de resurser som satsas på program som i högre utsträckning lyssnas på av de äldre lyssnarna.

Det är förstås alltid en fråga om hur vi bäst använder våra resurser för att nå så många som möjligt. Det handlar verkligen inte om att diskriminera en viss grupp.

Den äldre befolkningen blir också allt mer digital varför vi anser att det är ett fungerande sätt att erbjuda denna publik det utbud vi gör. Enligt undersökningen Svenskarna och internet har 97 procent av 66–75-åringarna tillgång till nätet. Den grupp där tillgången ökar snabbast är de över 76, där nu 87 procent har internet.

Och ser man bara på användandet av internet i telefonen, där man både kan höra vårt utbud via webben eller via vår app Sveriges Radio Play och där bland annat P4 Plus finns tillgängligt,  ökar användandet enormt. Enligt samma undersökning var det dagliga användandet av dem mellan 56–65 under förra året 75 procent (upp från 64 procent året innan) och för de mellan 66–75 var det 62 procent (en ökning från 51 procent året innan).

Denna enorma utveckling gör att vi tror att vi kan nå stora grupper lyssnare även digitalt för att kunna ge fler lyssnare, även den grupp Alf Engström beskriver, det innehåll de vill ha.


Björn Löfdahl, stf vd och programdirektör Sveriges Radio


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en replik. Läs hela debatten här:

Följ ämnen i artikeln