Ikeas själ följde med Kamprad i graven

Debattören: I ett kontantlöst samhälle är inte alla välkomna att handla i "hela folkets möbelvaruhus"

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2018-10-25 | Publicerad 2018-10-22

”Vad hände med den inkluderande synen på kunderna? Är inte allas pengar lika mycket värda?” frågar sig debattören Björn Eriksson

DEBATT. Jag vet inte riktigt hur de tänker, de nya som har tagit över efter Ingvar Kamprad. Han som byggde hela sin strålande affärsidé på visionen att ”skapa en bättre vardag för de många människorna”.

Men Ingvar Kamprad är inte kvar och nu blåser andra vindar.

Den nya ledningen har nu beslutat att ta bort möjligheten att betala kontant på ett av varuhusen i experimentsyfte. Faller det väl ut enligt det nya ledargarnityret, hotar man att göra likadant på fler, eller kanske på alla, Ikeavaruhus.

”Vi vill överträffa kundernas förväntningar på Ikea, och smidiga betallösningar är en del i det” säger Ikeas ”customer experience manager” på ett Orwellskt nypråk som får det att framstå som att det är en service att inte längre kunna ta emot kontanter.

Själv ser jag inte hur planerna rimmar med ambitionen att vara hela folkets möbelvaruhus. Nyligen visade Internetstiftelsen i en rapport att hela 1,1 miljoner människor i Sverige befinner sig i ett digitalt utanförskap, självvalt eller inte. Av dem är det många som inte vill eller kan betala med kort.

Vissa, speciellt äldre, kan helt enkelt inte hantera digitala betalningar av olika skäl. Det kan vara sviktande minne som gör att man inte kommer ihåg koderna, eller så kan det handla om en allmän (och kanske sund) skepsis gentemot betalsystemen - som ju faktiskt visar sig inte vara så säkra alla gånger. Andra väljer att betala kontant exempelvis av integritetsskäl.

De här människorna är nu alltså inte välkomna att handla i ”hela folkets möbelvaruhus”. Vad hände med den inkluderande synen på kunderna? Är inte allas pengar lika mycket värda?

När en stor entreprenör som satt sin prägel och sina visioner på sitt företag går bort, är det inte ovanligt att själva företagets själ försvinner med i graven. Ingvar Kamprad själv var mån om att den inkluderande och folkliga Ikea-andan skulle leva kvar efter hans död. Nu verkar det som att man redan börjar nagga på kanten av den visionen.

Jag tror att Ikeas ledning härmed gör ett stort misstag. Om inte omsorgen av kunderna är skäl nog att ompröva idén att avskaffa möjligheten att betala kontant, ser det illa ut rent goodwillmässigt.

Ingvar Kamprad skulle troligen vända sig i sin grav om han såg vad som händer nu med det företag han ägnat sitt liv åt att bygga upp.


Björn Eriksson, initiativtagare till Kontantupproret, tidigare rikspolischef


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs hela debatten här