Nya Slussen är ett mord på Stockholm

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2016-09-07 | Publicerad 2011-12-09

Herman Lindqvist: Stockholmarna borde gå man ur huse för att rädda huvudstaden

Är svenska folket medvetet om det mord på Sveriges huvudstad som stadens politiker nu planerar? Hjärtat av Stockholm, en av världens vackraste huvudstäder, ska förvandlas till något som ser ut som landningsbana för rymdskepp.
 

Gamla stan med kungliga slottet, stadens viktigaste historiska turistmagnet, ska kantas av åttafiliga motorleder samtidigt som en permanent, gigantisk trafikpropp planeras i själva Slussen. Alla de bilar som nu lotsas i tre plan över Slussen ska nämligen i framtiden mötas i en enda t-korsning med fordon från fem håll. Man behöver inte vara spåman för att se de oändliga köer som kommer att ställas upp vid den korsningen.
 

Bussarna vid bussterminalen under Slussen tvingas vända vid Kungsträdgården eller Medborgarplatsen, för att kunna köra söderut. Man tror inte sina ögon och öron. Ingen ska heller tro på de modeller som politikerna låtit tillverka för att lura allmänheten. Där finns knappast någon bil, i synnerhet inga köer, landningsbanan på Skeppsbron är helt tom och de fula byggnader som ska skymma sikten på det nya Slussen är tillverkade av ljus plast för att få oss att tro att Gallerian och de andra ska bli lätta, genomskinliga fastigheter, liksom svävande i luften över ett nästan vitt underlag.
 

Avrättningen av Stockholm blir en långsam, plågsam och dyr process. Byggnadsverksamheten väntas pågå i tio år, under den tiden kommer Stockholm att framstå som en ytterst kaotisk, oattraktiv plats att åka till. Då allt är klart kommer slutresultatet att bli en icke fungerande katastrof, som kommer att få de gamla husen i Gamla stan att vibrera och huka sig under öronbedövande trafikdån.
 

Många av byggnaderna är kulturskyddade klenoder med skör inredning. Redan nu kan man känna trafikvibrationerna i det kungliga slottet där långtradare och bussar på Skeppsbron får kristallkronorna att darra. Enligt planerna för det nya Slussen kommer nu en motorväg bred som Essingeleden att stryka nedanför Logårdstrappan.
 

Men turisterna som förr kunde promenera i lugn och ro i den svenska historien, de ska inte oroa sig i framtiden. De kan i stället besöka den nybyggda gigantiska trevåningars-gallerian som ska byggas på Slussen – som om det saknades affärer i centrala Stockholm.
Det är märkligt att stockholmare, som klamrar sig fast vid hotade träd, inte går man ur huse för att rädda Stockholms historiska hjärta. Man behöver inte vara stadsarkitekt för att förstå att den plan som beslutsfattarna ska ta ställning till nu på måndag kommer att förvandla den vackraste delen av Stockholm till ett omänskligt betongfält garnerat med järn och stål.
 

Det får inte ske. Mordet på Stockholm måste förhindras. Detta är inte en angelägenhet bara för stockholmare. Det är alla svenskars huvudstad som hotas.

Herman Lindqvist