Gnäll inte på läraren – läxa upp era barn

Roger Haddad (L): Kränkthetskulturen i svenska skolan måste stoppas

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2019-03-14

Sverige måste en gång för alla slå fast i skollagen, att det är lärarna som bestämmer i klassrummet och rektor som leder arbetet i skolan, skriver Roger Haddad,  skolpolitisk talesperson  (L).

DEBATT. Hot och våld mot lärarkåren måste förebyggas och stoppas. Det är inte några enstaka händelser det handlar om. Dessvärre ser vi en ökning av antalet anmälda ärenden till Arbetsmiljöverket.

Vi har inte bara en akut lärarbrist, vi har också akuta ordningsproblem i svensk skola. Och det finns inget viktigare än att det råder arbetsro i skolan. Lärare utsätts för knuffar, stryptag.

Elever hotar lärare med att de ska dödas – eller som i det senaste uppmärksammade ärendet i Nybro, där en elev kallade en lärare för hora. Anledningen var att läraren skulle insamla elevernas mobiltelefoner innan lektionen. I detta fall valde en annan lärarkollega att ingripa och visa ut eleven ur klassrummet, helt i enlighet med regelverket.

Det vansinniga i detta ärende, om uppgifterna stämmer, är att i stället för att föräldrarna läxar upp sin son som kallade läraren för nedsättande tillmälen – så anmäler de läraren. Enligt dem har eleven kränkts och ofredats. Det återstår att se hur skolmyndigheterna bedömer detta.

Liberalerna anser att skollagen kring kränkande behandling måste förtydligas och skärpas. Men i situationer där föräldrarna tar barnets parti, spelar det ingen roll vad som står i skollagen.

Den här utvecklingen är oacceptabel, denna kränkthetskultur måste stoppas. Sverige måste en gång för alla slå fast i skollagen, att det är lärarna som bestämmer i klassrummet och rektor som leder arbetet i skolan.

Dagligen får vi ta del av exempel där elever eller deras föräldrar ständigt utmanar detta, ifrågasätter och hotar med att anmäla lärare till Skolinspektionen. Nyligen kunde vi också läsa om en pappa som tog stryptag på en lärare för att han var missnöjd med betygssättningen. Inte nog med detta så meddelade tingsrätten att lärarens skadeståndsyrkande ogillas. Jag hoppas att ärendet prövas vidare.

Självklart ska en förälder vars dotter mobbats och där skolan inte agerat, eller där elever i behov av stöd inte fått en bra undervisning, få sitt fall granskat och kritiserat. Men här handlar det om en attityd gentemot lärarna, där elever och föräldrar kan bete sig hur som helst.

Nu hör jag av mina kollegor runt om i landet att fler inför elevkontrakt, förväntanskonktrakt, till och med rutiner för hur man hanterar bråkiga föräldrar.

Detta om något bekräftar hur allvarlig situationen är i svensk skola. Inte nog med det. Vi har ett barn-och elevombud som fortsätter driva skadestånd mot skolor där lärare ingripit för att upprätthålla ordningen. Och till skillnad från vad ansvarig hävdar i uttalanden, är det visst de enskilda lärarna som kritiseras.

Det finns även fall där man inte ens hör den anklagade lärarens version utan endast elevens och kommunens. Det som BEO inte heller vill diskutera är att det inom Skolinspektionen finns kritik mot hur barn-och elevombudet agerat i flera ärenden.

Med allt detta sammantaget – bristande respekt från elever, ingen tilltro och stöd från föräldrarna och i alldeles för många kommuner, skolledningar och politiska ledningar som inte står upp för lärarkårens arbete med att upprätthålla ordningen och tryggheten i skolan – skapas denna kultur som helt underminerar lärarna.

Om vi inte återupprättar läraryrkets profession och status kommer ingen att vilja bli lärare och söka sig till lärarutbildningen som redan i dag brottas med lågt söktryck och stora avhopp.

Läraryrket borde vara det finaste man kan bli i Sverige, men om elever och föräldrar eller det politiska regelverket brister, kommer vi aldrig att uppnå detta mål.

Roger Haddad, skolpolitisk talesperson (L)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.