Nej, vi kräver inte mobilt bank-id

Replik från SJ om biljettpriser

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2017-01-16

Niclas Härenstam svarar SPF Seniorerna.

REPLIK. SJ har inga krav på mobilt bank-id vid köp av tågbiljetter med kort på webben eller i appen, som SPF hävdar i en debattartikel på Aftonbladets webb.

Vid köp av tågbiljetter i SJ:s digitala kanaler krävs endast ett konto- eller kreditkort. Däremot har bankerna olika säkerhetslösningar. Vissa banker kräver CVC-kod, och  andra kräver starkare säkerhetslösningar såsom SMS-koder eller bank-id. Säkerhetsnivån bestäms av respektive bank och inte av SJ.

Förra året hade 93 procent av svenskarna tillgång till internet. I åldersgruppen 66–75 år har 86 procent har tillgång till internet. En närmast obetydlig skillnad.

I dag köps en stor majoritet av alla tågbiljetter digitalt på webben, i appen eller i biljettautomat. Färre än var tjugonde biljett köps med personlig service i någon resebutik eller via telefon.

SJ har det senaste året sänkt både biljettpriserna och bokningsavgiften. Det har helt enkelt generellt sett blivit billigare att åka tåg. Särskilt för pensionärer som får tio procents rabatt.

Däremot tar vi ut en serviceavgift på 100 kronor vid manuell betjäning av våra resesäljare. Avgiften täcker bara en del av kostnaderna och vi kan konstatera att två av de större flygbolagen inrikes tar 200 respektive 300 kronor för samma tjänst.

I våra resebutiker finns datorer där man själv kan boka sin tågresa med hjälp av vår personal utan avgift. På telefon guidar vi gärna kunden att själv boka på sin dator. Det gäller alla. Oavsett ålder.


Niclas Härenstam, presschef SJ


Häng med i debatten – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln