Public service förskönar inte bilden av AF

Replik från Johan Berg om Myndighetssverige och pr

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2018-05-09

Ingenting i rapporteringen kring Arbetsförmedlingen är positivt. Bilden är nattsvart, skriver Johan Berg.

REPLIK. Den liberala debattören Magnus Liljegren är kritisk till hur Myndighetssverige köper sig dyr pr snarare än att åtgärda problemen. Ett av debattörens statuerade exempel är Arbetsförmedlingen och SVT:s programserie ”Sveriges bästa arbetsförmedling”.

Liljegren får det att framstå som att det är Arbetsförmedlingen som har köpt in sig hos SVT för att bättra på mediebilden, där det dock sannolikt är SVT som har erbjudit Arbetsförmedlingens ledning att få vara med i programmet.

Liljegren påstår att public service används för att försköna bilden av Arbetsförmedlingen, men public service har snarare gjort sig känd för att förvränga bilden av myndigheten. Ett exempel är SVT Nyheters svartmålning av de förberedande utbildningarna, en av Arbetsförmedlingens största insatser. SVT beskrev i höstas insatsen som ineffektiv, vilket förvisso framgår av Riksrevisionens rapport. Däremot visar rapporten att utbildningarna är effektiva för de utomeuropeiskt födda – den gruppen som sedan 2013 har utgjort 70 procent av deltagarna. 

SVT Nyheter och Sveriges radio rapporterade även i februari om att Arbetsförmedlingen, enligt en undersökning, beskrivs som ”ineffektiv” och ”stelbent” av allmänheten.

Ingenting i rapporteringen är positivt. Bilden är nattsvart. Public service utelämnar till exempel att Arbetsförmedlingen av arbetsgivarna beskrivs som både ”professionell” och ”förtroendeingivande” – i samma undersökning.

Så public service förskönar inte bilden av Sveriges mest kritiserade myndighet.


Johan Berg, arbetsförmedlare


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.