Därför anmäler vi er för alkoglassen, Mathem

Debattören: Riktas in mot en yngre målgrupp – är direkt oansvarigt

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Foto: TT
Att sälja alkoglass, en produkt som uppenbarligt riktas in mot en yngre målgrupp, är direkt oansvarigt. När unga dricker mindre och mindre alkohol är produkten ett sjukdomstecken från en gammal industri, skriver Filip Nyman, Ungdomens Nykterhetsförbund.

DEBATT. Sedan 1 juli 2019 har det varit olagligt att sälja alkoglass över 2,25 procent i matvarubutiker. Internetjätten Mathem.se väljer trots det att jämte bamseglass och piggelin sälja 3,4 procentig alkoglass med hemleverans. I en rättsstat ska även stora företag följa lagen och därför väljer vi på Ungdomens Nykterhetsförbund att anmäla Mathem.

Alkoholhaltig glass var länge på grund av ett kryphål i lagen tillåtet att sälja i Sverige utan begränsningar. När frågan uppmärksammades valde dock många livsmedelsbutiker att direkt ta bort produkten från sortimentet.

Ica valde till och med centralt att rekommendera alla sina handlare att inte ta in produkten. Några aktörer, däribland Mathem, valde dock att fortsätta sälja alkoglassen och därför gick regeringen in och täppte till kryphålet från och med 1 juli 2019.

”Så kallade alkoglassar ska enbart få säljas på Systembolaget” lyder första meningen i Regeringens pressmeddelande. Glasklart tycker vi, men nyheten som skrivits om i nästan alla stora tidningar verkar ha undgått Mathem som fortfarande säljer alkoglass.

Företag har alltid ansvar att försäkra sig om att produkterna de säljer är lagliga. Att ett stort företag som Mathem inte verkar känna till lagen är därför inte bara illa, utan också riktigt oroande.

Om de inte vet vad som är olagligt och inte, hur kan man då lita på att de ens kollar åldersgränser vid leverans? Och den högljudda minoritet som driver att alkoholförsäljningen ska privatiseras: hur ställer ni er till att stora privata företag inte klarar av att följa grundläggande lagar?

Mathem har också nyligen haft andra alkoholproblem. Man samarbetade tidigare med den utlandsbaserade alkoholförsäljningssajten Winefinder men var kloka nog att avbryta samarbetet när Winefinder stämdes för otillbörlig alkoholmarknadsföring. Våga spola alkoholindustrin helt Mathem säger vi, den för uppenbarligen inget gott med sig.

Att sälja alkoglass, en produkt som uppenbarligt riktas in mot en yngre målgrupp, är direkt oansvarigt. När unga dricker mindre och mindre alkohol är produkten ett sjukdomstecken från en gammal industri som är villig att gå allt längre för att folk ska köpa deras produkter.

Även om Mathem nu slutar sälja alkoglassen, kommer alkoholindustrins försök att reducera alkohol till vilken vara som helst inte sluta. Förutom att hela tiden trycka gränserna attackeras Sveriges ambitiösa alkoholpolitik genom förslag om gårdsförsäljning och söndagsöppet på Systembolaget.

Vi som Sveriges största ungdomsrörelse mot alkohol och andra droger kämpar varje dag för att alkoholindustrin inte ska kunna flytta fram sina positioner. I det stora och i det lilla. Vi gör det för att vi vet vad som händer när alkoholen tar över fritid, vänner och föräldrar.

I dag gör vi samhället en tjänst när vi anmäler ett oseriöst företag som säljer alkohol olagligt. Andra dagar organiserar vi unga i hundratals fritidsaktiviteter runt om i landet.
Filip Nyman, ordförande, Ungdomens Nykterhetsförbund


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mathem

Winefinder

Alkohol

Glass