Slit ner däcken ända till sista millimetern

Debattören: Att byta för tidigt är både onödigt, dyrt och dåligt för miljön

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2018-04-26

Alltför tidiga däckbyten kan motsvara så mycket som inköp av ett extra däck per år för den genomsnittlige konsumenten. I stället bör man vänta tills man verkligen behöver byta, skriver debattören.

DEBATT. När sommardäcken ska på är det många som passar på att byta till nya, trots att de gamla däcken har 3–4 millimeter kvar av slitytan. Men är det verkligen bättre att byta än att behålla fjolårets sommardäck tills de slitits ner till 1,6 millimeters mönsterdjup, den gräns som lagen sätter för sommardäck?

Efter omfattande tester av däck med olika slitage rekommenderar vi våra kunder att köra så länge som möjligt på däcket och inte byta i förtid. Det sparar miljö, pengar och görs med bibehållen säkerhet. Vi anser också att tester av våtgreppet ska göras på däck som slitits ned till den lagliga gränsen, och inte som nu på nya däck.

Testinrättningar, konsumentorganisationer, biltillverkare och många däcktillverkare fokuserar på att testa och jämföra däck när de är nya. Men ett nymonterat däck börjar ju slitas direkt vid användning, med förändrade egenskaper som följd. I realiteten är däcken på ett fordon i trafik alltid slitna. Hur väl fungerar däckens egenskaper under dessa verkliga förhållanden? Vem testar halvslitna däck?

Skillnaderna mellan olika däcks egenskaper ökar när de har slitits och är som störst när däcket närmar sig slutet av sin livslängd. Michelins tester visar att premiumdäck behåller det mesta av sina bromsegenskaper på våt vägbana, även när mönsterdjupet har slitits ned till den lagliga gränsen.

Mönsterdjupet är alltså ingen lämplig indikator på hur bra däcket bromsar på våt vägbana.

Varför krångla till det med ytterligare mått att förhålla sig till när vi redan har en gemensam laglig gräns som gäller för alla däck? Alla däck ska kunna leverera god prestanda ner till den lagliga gränsen.

Mot den bakgrunden inser man att när däck byts ut i förtid, så bidrar onödiga inköp till att förkorta fullt dugliga däcks livslängd, och orsakar dessutom negativ miljöpåverkan genom att den totala däckkonsumtionen ökar.

Vissa däckproducenter rekommenderar byte redan vid 3–5 millimeters mönsterdjup. Men för tidiga däckbyten kan motsvara så mycket som inköp av ett extra däck per år för den genomsnittlige konsumenten.

Konsultföretaget EY visar i en rapport att konsekventa byten av däck i förtid vid 3 mm jämfört med vad lagen kräver i Europa skulle innebära:

  • 128 miljoner fler däck konsumeras årligen
  • CO2-utsläppen ökar med nio miljoner ton per år
  • Konsumenterna utsätts för en betydande omotiverad kostnadsökning
  • Den årliga merkostnaden på grund av de onödiga däckbytena uppgår till cirka sextio miljarder kronor.

De goda nyheterna för bilister är att så länge däcket inte skadats, ökar faktiskt säkerheten på torra vägar allt efter som däcken slits.

Som vi sett på tävlingsbanor världen över, är släta däck, så kallade ”slicks”, det naturliga däckvalet på torrt underlag. Ett slitet däck ger nämligen kortare bromssträcka på torr väg än när det var nytt.

En annan överraskande förbättring av prestanda hos det slitna däcket jämfört med ett nytt är bränsleförbrukningen. Med lägre mönsterdjup minskar bränsleförbrukningen.

Eftersom var femte tank går åt för att övervinna däckens rullmotstånd är det en välkommen fördel. Rullmotståndet hos ett däck som närmar sig den lagliga gränsen är åttio procent jämfört med när det var nytt. Att behålla ett däck tills det har nått den lagliga minimigränsen ökar alltså markant den tid när det är som mest bränsleeffektivt.

Ytterligare en fördel med slitna däck är att däckljudet minskar allt efter som det används.

Konsumenter ska tänka sig noga för innan de byter ett premiumdäck innan det har slitits ner till den lagliga minimigränsen. De byter i så fall bort ett lagligt däck när dess bromsegenskaperna på torr väg är som bäst och bränsleeffektiviteten som störst.

De nuvarande reglerna för däckmärkning och mönsterdjup har gällt inom EU sedan år 2012. När EU-kommissionen nu i maj 2018 lämnar över sitt förslag till Rådet och EU-parlamentet om hur reglerna kan förbättras, har Michelin på olika sätt och med stöd av fakta från testresultat framhållit vikten av att den framtida lagstiftningen stödjer ett hållbart användande.

Michelins tester visar att ett premium sommardäck som är slitet ned till minimigränsen 1,6 millimeters mönsterdjup, kan ha lika bra prestanda som ett nytt billigare däck med sämre egenskaper.

Med stöd av detta anser vi att våtgrepp-märkningen av däck borde göras när däcken är slitna, i stället för som i dag när däcket är nytt. Denna åtgärd kommer att öka säkerheten på våra vägar samt stödja omställningen till en mer hållbar trafik.


Peyman Sabet, managing director Michelin Nordic AB


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.